Realitatea virtuala este viitorul in primul rand in gaming, insa nu numai. Din contra, are aplicabilitate in foarte multe domenii precum arhitectura. Imaginati-va sa vedeti viitoarea casa inainte sa inceapa constructia. Ne-a povestit reprezentatul NVidia aceste lucruri si apoi ne-a lasat sa ne convingem singuri.

Primul popas a fost Oculus Rift. Testasem un developer kit la IMWorld insa asta a fost cu totul altceva. Am intrat direct "in focuri", intr-un joc de aventuri FPS. Din pacate, n-am retinut numele jocului, erau mai multe pe care le puteai juca. Acesta mi-a adus aminte de Tomb Raider si Uncharted. Erai alergat pe un munte, treceai printr-o pestera, urmarit de niste animale ciudate, extraterestre. Nu e deloc o experienta placuta cand esti mancat de una!

Apoi a venit randul HTC Vive, casca de VR de care auzisem atat de multe. Mai intai am intrat intr-o alta camera, mi-a fost instalata casca pe cap, castile pe urechi si mi-au fost date 2 joystick-uri. Si m-am trezit direct pe muntele Everest! Totul a fost realizat cu ajutorul a cateva mii de fotografii la rezolutie mare si ofera o senzatie speciala. Mai ales cand trebuie sa treci pe un pod subred cu prapastia dedesubt! Recunosc, daca nu as fi stiut ca sunt in siguranta, intr-o camera, nu as fi facut vreun pas! Mi-a placut si cand am urcat pe o scara si, pentru a ma prinde de trepte, apasai pe trigger-ul joystick-ului lucru care iti oferea un sentiment de realism.

In ultima camera am trecut prin 3 noi scenarii tot cu HTC Vive. Mai intai am facut scuba diving printre balene, apoi am desenat in spatiu, putand sa ma misc pe langa liniile desenate. Apoi am avut parte de senzatii tari - am trecut pentru cateva minute prin lumea din World War Z. Era mai bine sa fi fost The Walking Dead, acolo zombie nu fugeau! Cu ajutorul joystick-urilor am tinut armele si acestea raspundeau foarte bine la comenzi! Din pacate, experienta s-a incheiat mult prea devreme.

In concluzie, realitatea virtuala (VR) este viitorul. Momentan, totul e abia la inceput. Ai nevoie de un calculator foarte puternic, ai nevoie de imaginatie si poti trai niste experiente pe care altfel, in lumea reala, nu le-ai trai. Mai este de lucrat la grafica deoarece casca este foarte aproape de ochi si vezi orice mica imperfectiune (reprezentantul NVidia ne-a spus ca ar fi necesara o rezolutie 16K!), bateriile la joystick-urile de la Vive sunt epuizate destul de repede si exista, momentan, destul de putine alegeri in materie de aplicatii. Insa peste cativa ani, VR va fi ceva obisnuit pentru toata lumea, cum este 3D-ul acum.

Iata comunicatul oficial:

NVIDIA a prezentat, in premiera in Romania, cea mai complexa experienta de realitate virtuala cu ajutorul placilor grafice GeForce GTX de ultima generatie, capabile sa ofere imagini imersive, care transpun utilizatorul in mijlocul actiunii. Astfel, NVIDIA a demonstrat calitatea arhitecturii Maxwell cu ajutorul castilor VR Oculus Rift si HTC Vive prin intermediul unei suite de demo-uri. Pentru o experienta cu adevarat captivanta, solutia grafica trebuie sa proceseze imagini la rezolutie 2160x1200 si 90 de frame-uri pe secunda, cerinte de peste trei ori mai mari decat cele necesare rularii unor imagini la rezolutie 1920x1080 si 30 de frame-uri pe secunda.

Pentru a imbunatati experienta VR, NVIDIA a dezvoltat si integrat in platformele sale grafice ”Gameworks VR” o tehnologie care optimizeaza experienta VR, precum si ”DesignWorks VR”, un set de interfete de programare a aplicatiilor (API) capabile sa redea experiente de VR uluitoare.

Cerintele hardware minime pentru virtual reality sunt:
• GPU: NVIDIA GeForce GTX 970, GeForce GTX 980 sau GeForce GTX 980 TI pentru cea mai buna experienta video
• CPU: cel putin Intel Core i5- 4590
• Memorie/RAM: 8GB+ RAM
• Output: Porturi 2x USB 3.0, HDMI 1.3
• Sistem de operare: Windows 7 SP1 sau mai nou
• Pentru notebook: NVIDIA GeForce GTX 980

Pentru a testa compatibilitatea sistemului cu experienta VR, accesati: GeForce Experience