O masina autonoma a companiei Google are o anumita responsabilitate intr-un recent acrosaj pe o autostrada din California. Cei de la Google si-au recunoscut vina. Un automobil Lexus convertit in vehicul fara pilot a intrat in coliziune la o viteza mica, cu un autocar, la 14 februarie. Este prima data cand Google recunoaste o parte de responsabilitate a calculatorului auto pentru un accident.

"Acesta este un exemplu clasic de arbitraj, care face parte integranta din conducerea unei masini: toti incercam sa anticipam miscarile celorlalti", a explicat Google intr-un raport din luna februarie privind performanta masinilor sale fara sofer. "In acest caz, avem in mod clar o responsabilitate pentru ca daca masina noastra nu si-ar fi schimbat locul in trafic, nu ar fi existat nicio coliziune", a declarat compania.

Un raport al serviciului de trafic rutier din California a detaliat incidentul: automobilul Lexus circula aproape de Mountain View, unde se afla sediul Google si al firmei mama Alphabet, cu un sofer de rezerva gata sa preia controlul daca era necesar. Automobilul, care a vrut sa intoarca la dreapta, s-a oprit dupa ce a detectat saci cu nisip pe drum si a asteptat ca traficul sa-i permita sa faca o depasire pentru a evita obstacolul.

Dupa ce a lasat sa treaca mai multe vehicule, masina Google s-a strecurat pe banda centrala 'gandind' ca un autocar care se apropia se va opri, a declarat grupul Google. Numai ca autocarul nu s-a oprit ...

"Soferul nostru de rezerva, care se uita in oglinda retrovizoare, se astepta de asemenea, ca autocarul sa inceapa sa incetineasca sau sa opreasca", a mai spus Google in raportul sau. "Si ne putem imagina ca soferul autocarului a crezut ca Lexus va ramane pe loc. Din pacate, toate aceste ipoteze ne-au adus in acelasi loc al soselei in acelasi timp", a subliniat raportul.

La momentul coliziunii cu partea laterala a autocarului, Lexus rula cu aproximativ 3 kilometri pe ora, iar celalalt vehicul se deplasa cu aproximativ 24 kilometri pe ora. Google a spus ca softul a fost modificat pentru "o mai buna intelegere" a faptului ca autobuzele si alte vehicule mari sunt mai putin susceptibile sa lase sa treaca masinile autonome.

Criticii acestor dispozitive au fost insa mai putin concilianti. "Acest incident este o dovada in plus ca tehnologia masina-robot nu este pregatita pentru pilotajul automat si ca un sofer este necesar pentru a controla daca ceva nu merge bine", a declarat John Simpson, director al organizatiei consumatorilor Consumer Watchdog.

Google a mai avut accidente care au implicat automobile autonome, sustinand ca acestea s-au datorat actiunilor umane si nu tehnologiei.