Tetris implineste 30 de ani de existenta pe 6 iunie 2014.

Info:
- 2 milioane de oameni jucau tetris pana in 1988;
- astazi exista 424 de milioane de platitori pentru acest joc pe dispozitivele mobile, conform Time Magazine;
- Numele tetris vine de la Tetra + Tenis, jocul preferat al inventatorului Alexey Pajitnov

Sunt foarte putini cei care nu au auzit sau nu au jucat niciodata Tetris. Considerat unul dintre jocurile care au nascut cea mai mare dependenta, Tetris are in spate o poveste despre care nu foarte multi au habar. Pe 6 iunie 2014 s-au implinit 30 de ani de la nasterea acestui joc care a facut istorie, iar marile reviste si publicatii ale lumii au readus Tetrisul in prim-plan.

Jocul a fost inventat in Moscova fostului URSS. Se intampla la Academia de Stiinte, unde Alexey Pajitnov lucra pentru Centrul Computerizat. Fascinat de puzzle-uri, a reusit sa puna la punct unul dintre jocurile care au marcat istoria acestui domeniu: Tetris.

“Mereu am iubit puzzleurile, de cand eram copil. In iunie 1984 mi-a venit ideea sa fac un joc pe calculator un joc “pentomino” (n.r.: joc de puzzle geometric cu piese formate din patrate dispuse diferit” ). Era complicat insa, astfel ca am scalat mai jos, la piese mai mic. Cum Electronika 60, computerul rusesc pentru care am scris jocul nu avea grafica buna, ci doar un monitor pe care aparea text, am folosit litere ca sa compun piesele. Apoi am pus la punct procedurile sa manipulez piesele, sa le pot misca asa cum imi doream. Insa ecranul avea 20 de randuri, iar odata de umpleai o linie devenea inutila. Asa ca am facut fiecare linie plina sa dispara, iar asta a devenit o cheie a jocului. Initial imi spuneam ca imi curatam jocul de bug-uri, dar in realitate nu ma puteam opri din jucat”, a spius Pajitnov pentru The Guardian.

Jocul inventat in URSS a ajuns rapid in Vestul Europei. Nu s-a intamplat insa cu acordul rusilor. Jocul fusese piratat si dus in Vest prin Ungaria, iar pana ca rusii sa apuce sa il vanda vesticilor, acestia il transformasera deja intr-un fenomen mondial.

“Nu am facut prea multi bani la inceput, dar eram fericit, pentru ca prioritatea mea era ca jocul sa ii faca fericiti pe toti. Jocul a reusit sa distruga inhibitiile multor oameni in fata calculatoarelor, care inca mai aveau obiceiul creionului si hartiei.”, mai spune acesta.

In realitate, Pajitnov nu a facut niciun ban de pe urma jocului pana in 1996. La inceputul anilor ’90 acesta parasea Rusia si se muta in America. Acolo a lucrat pentru Microsoft, companie unde producea jocuri, in timp ce Tetrisul devenise campul de batalie pentru drepturile legale intre Nintendo si Atari, doua dintre marile companii producatoare de jocuri electronice din lume.

Modul in care acest joc a ajuns in mainile marilor producatori si distribuitori din vest este povestit de catre Henk Rodgers, expert in domeniul jocurilor electronice si unul dintre cei responsabili cu acordarea licentelor pentru astfel de jocuri.

“Jobul meu in anii ’80 era achizitionarea de jocuri pentru piata din Japonia. Cand am dat peste Tetris la CES 1988 in Las Vegas, am fost prins imediat. Nu era ceva obisnuit pentru mine. Am reusit sa licentiez fiecare versiune pentru orice sistem prin Spectrum HoloByte, insa se pare ca Microsoft, compania care ii detineam , deja daduse drepturi catre Atari. Era un dezastru.”

“Cand a venit momentul sa obtin drepturile de tetris pentru Game Boy, m-am dus direct la Moscova sa vorbesc cu Elorg, biroul care se ocupa cu exportul de software. Nu stiam pe nimeni acolo, cum era situatia. Moscovitii nu erau deloc prietenosi, nimeni nu vorbea engleza si nu lasau pe nimeni sa vorbeasca cu mine. Am angajat un translator din holul hotelului unde locuiam, dar si el, precum toti cei de acolo, era din KGB. Direcotul Elorg, Belikov, mi-a spus ca nu a dat aceste drepturi nimanui pana acum. Eu aveam 200.000 de bucati deja la 10 dolari bucata in Japonia, iar toate bunurile mele erau ipotecate. Pana la urma, ne-am intalnit a doua zi, eu, el, KGB, oameni de afaceri, avocati, Alexey, pentru ca in paralel ei sa discute si cu Kevin Maxwell. Pana la urma au decis sa-mi dea mie drepturile si a fost cel mai bun contract din istoria lor. Game Boy a existat datorita Tetris, iar Tetris a existat datorita Game Boy, a fost jocul perfect pe platform perfecta.”, povesteste acesta in Guardian.

Share articol: