Agentia de marketing online Today's a analizat tendintele in publicitate online pentru anul acesta si a identificat patru care se vor dezvolta foarte mult in urmatoarele luni. Cel mai interesant domeniu va fi zona mobile, acolo unde oamenii vor cumpara tot mai mult prin intermediul smartphone-urilor, iar promovarea va fi realizata prin campanii gandite special pentru astfel de medii.

Anul 2015 a fost primul din istoria Internetului cand cautarile online prin intermediul telefoanelor au depasit cautarile pe desktop, conform datelor Google. La nivel local, Today's a observat ca business-urile care genereaza lead-uri prin campanii AdWords sau pe Facebook au, in medie, 10-15% din acestea provenite de pe smartphone. De asemenea, magazinele online inregistreaza intre 25 si 30% vanzari pe smartphone. Aceste procente tin insa foarte mult de optimizarea magazinului online si de versiunea pentru mobile a site-ului. Clientii Today's cu landing page dedicat pentru campanie bine optimizat inregistreaza un numar egal de lead-uri de pe desktop si mobile. Tendinta care s-a accentuat in ultimul an este si ca telefonul este folosit intens pentru cautare de informatii, dat fiind si confortul in utilizare.

In cazul prezentei in social media, trebuie tinut cont ca Facebook este lider pe piata locala si globala, iar din portofoliul acestei companii face parte si Instagram, platforma care incepe sa fie tot mai populara. Din a doua jumatate a anului trecut pot fi derulate campanii si din Romania pe aceasta. Tendinta este folosirea unui continut cat mai interactiv, cu accent pe partea vizuala si mai putin pe text, fie ca vorbim de imagini, fie ca sunt videoclipuri. Continut interactiv inseamna, pe Facebook, si poze in format GIF, dar si mesaje de tip carusel. Tot anul trecut, Facebook a introdus si posibilitatea de a seta in locul imaginii de profil un video. Totusi, deocamdata nu pot fi incarcate videoclipurile decat de pe dispozitive cu iOS. Today's a observat un interes tot mai mare al clientilor de a derula campanii atat pe Google, cat si pe Facebook. Se ajunge astfel la un mix de instrumente: anunturi pe social media, unde pot intra si platforme precum YouTube, completate de promovare pe motoare de cautare.

Pe lista tendintelor care vor fi esentiale acestui an se numara si atentia mai mare la cuantificarea rezultatelor, interesul nemaifiind doar pentru trafic si afisari. Analiza Today's pentru piata din Romania arata ca 40-50% din comenzile venite de pe site sunt finalizate printr-un apel telefonic, iar in unele cazuri, cum ar fi tipografiile, unde se cer oferte telefonic, procentul de clienti/prospecti veniti prin acest canal poate fi si de 80%. Masurarea acestor rezultate, si nu numai, este importanta odata ce numarul canalelor se dezvolta.

In Romania se pot masura cele care se intampla direct online (ex.: folosind cosul de cumparaturi sau un formular de contact), dar si telefonice prin numere de redirectionare de la Google sau instrumente terte de call tracking, bazate pe un sistem de deviere a apelurilor si colectare de date. Totusi, in Marea Britanie si Statele Unite ale Americii sunt cercetate noi metode prin care pot fi urmarite mai bine aceste actiuni.

In final, e vorba de personalizarea mesajelor, ceea ce duce implicit la costuri mai bune pentru campanii, deoarece mesajele sunt transmise pe segmente precise, folosind unelte avansate de promovare. Clientii incep sa solicite axarea pe nise, iar costurile de achizitie de noi clienti sau prospecti scad. De exemplu, sunt dezvoltate campanii dedicate pentru cei care au realizat o actiune relevanta pe site, cum ar fi accesarea unei anumite pagini, abonarea la newsletter sau cumparaturile, in trecut, de la un anumit brand. Un foarte bun instrument este cel de retargeting dinamic, care afiseaza bannere personalizate in functie de ce produse au vazut oamenii pe site sau ce produse au adaugat in cos. Asadar, advertiserul nu mai plateste costuri de creatie pentru bannere, ci acestea sunt generate automat din sistem, iar fiecare utilizator vede unul potrivit intereselor sale. Astfel de campanii pot avea rezultate de doua-trei ori mai bune decat alte abordari generaliste de targetare.