Problemele au apărut nu din cauza unor aspecte tehnice delicate pe care întrebările le ridicau, ci mai degrabă din cauza ridicolului pe care l-au generat acestea.

Sundar Pichai, CEO Google, a fost chemat în fața Congresului pentru a discuta cu aleșii americani despre modul în care algoritmul motorului de căutare funcționează.

Oficialul republican Zoe Lofgren a atras atenția tuturor după ce i-a adresat reprezentantului Google o întrebare mai degrabă hilară: „Dacă veți căuta cuvântul IDIOT pe Google, va apărea o imagine cu Donald Trump. Cum de se întâmplă asta? Cum funcționează căutările de se poate întâmpla așa ceva?”

Sundar Pichai a încercat să explice oficialilor din Congres faptul că rezultatele căutărilor reprezintă un cumul de factori care pleacă de la relevanță, popularitate, reputație și asocierile altor utilizatori în trecut.

Pusă în fața unui răspuns tehnic, Zoe Lofgren a replicat, potrivit Washington Post:

„Așadar, nu este vorba despre un om care stă retras undeva și se gândește ce îi va arăta userul. Este de fapt o compilație de lucruri generate de utilizatori?”

Lofgren, la fel ca alți republicani, consideră că algoritmul motorului de căutare de la Google este modificat și influențat de angajații companiei, care favorizează astfel anumite rezultate.

Audierea demonstrează că parlamentarii americani nu înțeleg prea bine modul în care funcționează internetul. Acest aspect a reieșit și în urmă cu câteva luni, când Mark Zuckerberg a fost chemat să dea explicații despre cum poate face bani din Facebook, în condițiile în care folosirea acestei rețele sociale este gratuită pentru utilizatori.