Imaginati-va o lume fara accidente de circulatie, in care traficul se desfasoara optim, fara ambuteiaje, masinile au un consum minim de carburant si ajung la destinatie in cel mai scurt timp posibil. Iar soferul, in loc sa fie mereu atent, ori nervos sau agitat, urmareste un serial TV in timp ce merge de acasa spre serviciu. Nu vorbim de un secol indepartat, ci de anul 2020, in care marile companii din tehnologie si din domeniul auto ne promit sa ne indeplineasca acest vis.

Idei care sa imbunatateasca siguranta in trafic au aparut chiar si in Romania. Iata proiectul Safe One, menit sa reduca numarul accidentelor de circulatie. A fost gandit de un elev din tara noastra si e postat pe platforma SmartNation.ro de la UPC

General Motors, Mercedes-Benz, BMW, Audi, Volvo si Nissan si-au anuntat deja telul de a vinde masini care se conduc singure pana in anul 2020, iar cei de la Google au drept obiectiv anul 2018. Ei au facut deja teste cu primele masini autonome, iar rezultatele sunt incurajatoare.

Compania Google, cunoscuta in primul rand pentru motorul ei de cautare, si-a anuntat programul de construire a unei masini care se conduce singura inca de la inceputul anilor 2000. Scopul Google este de a reduce numarul accidentelor rutiere la jumatate, prin eliminarea erorilor umane. 

Compania a modificat cel putin 10 masini, incluzand aici sase Toyota Prius, un Audi TT si trei Lexus RX450h. Sistemul gandit de inginerii de la Google le-a permis masinilor sa mentina distanta in mers fata de vehiculele din fata si sa nu se abata de la drum. Pe 28 martie 2012, o astfel de masina i-a permis unei persoane aproape oarbe, Steve Mahan, sa se poata gandi ca in viitor se va deplasa fara ajutorul unui insotitor.

In august 2012, echipa Google a anuntat ca masinile autonome au parcurs 500.000 km si ca, in orice moment, pe soselele din lume exista 12 de astfel de vehicule. Deja 3 state americane, Nevada, Florida si California, permit existenta acestor masini, iar in Texas exista propuneri legislative similare.

Un singur incident rutier merita mentionat: in august 2011, o masina Google a fost implicata intr-un accident minor in Mountain View, California. Cei de la Google au declarat ca, la acel moment, masina era condusa manual.

2020 pare la o aruncatura de bat. La o prima vedere, e mult prea aproape de noi si ne e greu sa ne imaginam cum aceasta tehnologie va fi, peste cativa ani, ceva obisnuit. Putini stiu, insa, ca omenirea lucreaza de aproape 100 de ani la acest proiect al masinilor fara sofer. In 1926, Achen Motor a aratat cum un automobil controlat prin radio s-a plimbat fara probleme pe strazile din Milwaukee.

Daca, astazi, din punct de vedere tehnologic lucrurile sunt oarecum clare, intrebarile mai complicate la care trebuie sa raspunda industria sunt de ordin juridic. Un exemplu ar fi: cine va fi tras la raspundere in cazul unui accident de circulatie?