Aceste stele s-au format cand Universul avea numai 180 de milioane de ani.

Astronomii au folosit o antena foarte sofisticata dintr-o zona rurala din statul Australia de Vest pentru a detecta un semnal radio de la primele stele care au aparut in Univers.

Descoperirea revolutionara despre inceputul Universului a fost facuta cand o echipa de oameni de stiinta americani a detectat mici semnale constand in unde radio care dateaza de la nasterea primelor stele, potrivit studiului publicat in revista Nature.

Oamenii de stiinta au declarat ca semnalele au indicat ca primele stele s-au format la 180 de milioane de ani dupa Big Bang, care a avut loc in urma cu 13,8 miliarde de ani.

Dupa Big Bang, universul a existat ca o expansiune rece si intunecata a gazului de hidrogen timp de milioane de ani.

Apoi, in intuneric, gravitatia a atras impreuna regiuni mai dense de gaz, pana cand s-au format primele stele si au emis lumina ultravioleta, care a fost stralucitoare, albastra si de scurta durata, prea slaba pentru actualele telescoape. In cele din urma, aceasta lumina a fost absorbita de hidrogen.

Noul semnal descoperit, detectat sub forma unei scaderi in intensitatea undelor radio din cauza absorbtiei de catre hidrogen, a fost receptionat pe o frecventa radio redusa de catre antena si este semnalul cel mai apropiat de "rasaritul cosmic" pe care l-au depistat pana acum astronomii.

Observarea acestor semnale de catre micul radiotelescop din Australia necesita insa confirmarea de catre alte instrument si alte echipe de cercetatori, scrie AFP.

Intensitatea semnalelor observate lasa insa sa se creada ca Universul s-a racit mai repede decat de credea, ceea ce ar putea duce la revizuirea modelelor cosmologice si poate la mai buna intelegere a misterioasei materii intunecate, invizibila pentru telescoape.

"Depistarea semnaturii primelor stele din Univers va fi o descoperire revolutionara daca rezista testului timpului", a declarat Brian Schmidt, laureat al unui premiu Nobel pentru fizica in 2011.

"Trebuie sa ramanem foarte prudenti pentru moment. Dar daca descoperirea este confirmata, este una majora, pentru ca va implica schimbarea modelelor privind nasterea universului", a declarat la randul sau Benoit Semelin, astrofizician la Observatorul din Paris.