Celebrul robot T-1000 nu mai pare atat de SF, dupa descoperirea fizicienilor din SUA

O echipa de cercetatori de la Universitatea din Carolina de Nord a facut o descoperire care le da fiori fanilor SF. Acestia au reusit sa controleze forma metalelor lichide. Fizicienii au folosit un aliaj de galiu si iridiu asupra caruia au aplicat cu curent electric de voltaj mic, pentru a manipula tensiunea superficiala a metalului aflat in stare lichida.

In mod normal, tensiunea superficiala determina forma geometrica de arie minima pe care o iau lichidele. In cazul metalelor, coeficientul tensiunii superficiale e foarte mare, iar acestea tind sa ia forme sferice in stare lichida. Aliajul folosit in experiment avea un coeficient de 500 milinewtoni/metru, iar forma pe care o lua in starea de repaus era sferica.

Cercetatorii au folosit un voltaj mic pentru a reduce acest coeficient de la 500 la aproape 2 mN/m, permitand aliajului sa ia diverse forme, dictate de gravitatie. Acestia au mai descoperit ca efectul e reversibil, in functie de polaritatea folosita. “Putem folosi aceasta tehnica pentru a controla miscarea metalelor lichide, ceea ce ne-ar permite sa modificam forma unor antene sau circuite, de exemplu. Alte aplicatii ar putea fi in domeniul fotonicii sau al dispozitivelor optice.”, e increzator Michael Dickey, seful echipei care a facut descoperirea.

Demonstratia americanilor poate pune bazele unei noi industrii, capabile sa lucreze cu metale care sa circule in diverse forme, sau sa isi schimbe forma pentru a indeplini sarcini specifice. Desi fizicienii au mai experimentat diverse forme de manipulare a metalelor lichide, precum printarea 3D, aceasta e prima demonstratie in care e folosita electricitatea in locul deformarilor mecanice. Insa, de aici si pana la scenariul din Terminator 2 e cale lunga.