Cercetatorii avertizeaza ca incalzirea climei va face pe viitor foarte dificila decolarea avioanelor. Temperaturile ridicate inseamna un aer mai rarefiat, iar in aceste conditii aripile avioanelor genereaza mai putina portanta si decolarea devine imposibila, singura solutie fiind reducerea considerabila a greutatii avionului.

Astfel, in orele de varf, cand sunt cele mai ridicate temperaturi, intre 10 si 30% dintre zboruri vor fi nevoite sa reduca din cantitatea de combustibil sau sa limiteze cu pana la 4% greutatea incarcaturii pentru a putea zbura.

O alta solutie este ca zborurile sa fie programate seara sau noaptea, cand este mai racoare.

Un studiu in acest sens a fost realizat de cercetatorii de la Universitatea Columbia. Ei demonstreaza ca, pentru a reduce greutatea avionului cu aproximativ 4%, companiile aeriene vor imbarca cu pana la 13 pasageri mai putin la fiecare cursa, in cazul unui avion cu 160 locuri.

Cresterea temperaturii va afecta diferit sansele de decolare, un rol important avand si lungimea pistei si tipul avionului. Situatia va deveni critica in perioada valurilor de canicula.

Conform studiului, pana in anul 2080 temperatura maxima la nivel global va creste cu 4 - 8 grade Celsius. Incalzirea climei creste si riscul de turbulente serioase si de rafale de vant, care pun in pericol zborurile.

Afectarea traficului aerian poate avea consecinte serioase pe plan socials i economic, mai ales in conditiile in care acest mijloc de transport este tot mai folosit.

Aceste probleme devin deja evidente. Pe 20 iunie, compania American Airlines a fost nevoita sa tina la sol 43 de zboruri din Phoenix, din cauza temperaturilor care ajunsesera la 49 de grade Celsius.