Mașinile cu pilot automat nu pot fi, cel puțin deocamdată, complet autonome. Deși viitorul aparține mașinilor semi-autonome, capabile să preia cele mai multe sarcini din timpul condusului, există și situații când acestea cedează șoferului controlul asupra volanului.

Pentru a identifica dacă șoferul este gata să preia controlul mașinii, Eyesight, o companie israeliană de recunoaștere computerizată, folosește o nouă tehnologie de bord. Aceasta folosește inteligența artificială, algoritmi proprii și o cameră video amplasată în apropierea sistemului infotainment sau deasupra panoului de bord.

Noua tehnologie funcționează și dacă este instalată pe un autovehicul standard, făcând volanul să vibreze și să producă efecte sonore când șoferul nu este atent.

Începând cu anul 2020 vor intra în vigoare noile norme Euro NCAP (Programul European de Evaluare a Mașinilor Noi), care impun producătorilor care vor să obțină un rating de siguranță de 5 stele să aibă instalat un sistem de monitorizare a șoferului. 

Pentru a măsura gradul de somnolență și de atenție, camera urmărește direcția în care privește șoferul, dilatarea pupilelor, deschiderea ochilor și poziția capului.

Analiza caracteristicilor șoferului ajută computerul de bord și la folosirea eficientă a airbagului. Printre particularitățile tehnologiei se numără și confidențialitatea, imaginile surprinse de cameră fiind utilizate doar în interiorul mașinii, fără a ajunge în cloud.