Steaua este de mii de ori mai stralucitoare ca Soarele.

O stea albastra ''supergigant'', aflata la o distanta de noua miliarde de ani-lumina si a carei imagine a fost captata cu ajutorul telescopului Hubble, a devenit cea mai indepartata stea singulara observata vreodata de astronomi.

Desi nici cel mai puternic telescop nu ar putea distinge o stea aflata la o distanta mai mare de 100 de milioane de ani-lumina, indepartata stea a devenit vizibila datorita unui aliniament cosmic foarte rar, care a marit imaginea corpului ceresc de 2.000 de ori.

Steaua gigantica albastra, de tipul B, de sute sau chiar de mii de ori mai stralucitoare decat soarele, a fost descoperita in imaginile preluate de telescopul Hubble in intervalul aprilie 2016-2017 si a devenit vizibila datorita efectului de ''lentila gravitationala'', care se produce atunci cand clusterele de galaxii masive curbeaza traiectoria luminii emise de obiectele din spatele lor.

Fenomenul, anticipat de Albert Einstein, este rezultatul unei curburi a spatiu-timpului produsa de un obiect masiv care forteaza razele de lumina sa aiba o traiectorie curbata. Galaxiile actioneaza asemenea unei lupe care poate face vizibile obiecte indepartate si neclare.

''Poti observa galaxiile individuale, dar aceasta stea este cel putin de 100 de ori mai departe decat cea mai indepartata stea pe care o putem studia, cu exceptia exploziilor supernovelor'', spune conducatoarea cercetarii, Patrick Kelly, care a analizat imaginile telescopului cand a fost la University of California din Berkeley.

Numele oficial al stelei este MACS J1149 Lensed Star 1 (LS1), insa astronomii au botezat-o ''Icar''. Descoperirea ei a fost publicata in revista Nature Astronomy.

''Este pentru prima oara cand vedem o singura stea obisnuita, nu o supernova, nici o explozie de raze gamma, ci o stea singulara si stabila, la o distanta de noua miliarde de ani lumina'', a spus Alex Filippenko, de la University of California, co-autorul studiului.

''Aceste lentile sunt niste telescoape spatiale uimitoare'', a adaugat cercetatorul, spunand ca alte aliniamente de acest tip ar putea permite studierea mai multor stele indepartate.