Toyota a incheiat un parteneriat cu MIT si Universitatea Stanford pentru a reusi sa tina pasul cu Google, Apple si recent Uber, in ceea ce priveste masinile fara sofer. Japonezii vor pune la bataie nu mai putin de 50 de milioane de dolari, cu scopul de a accelera cercetarea in domeniul inteligentei artificiale. Americanii vor construi doua laboratoare de cercetare cu banii respectivi, in urmatorii cinci ani.

Strategia constructorului japonez e insa putin diferita fata de cea a google, de exemplu. “Vom merge pe premisa ca intotdeauna se va afla o persoana in spatele volanului”, spune Gill Pratt, recent transferat pe post de consultant executiv la Toyota. Astfel, japonezii se vor concentra pe o viziune care pastreaza soferul in centrul sistemelor autonome, al caror rol va fi sa intervina daca acesta are nevoie de asistenta.

Ulterior, sinergia acestor sisteme ar putea duce la o masina complet autonoma, dar nu acesta este scopul nostru imediat”, a mai adaugat Pratt, despre politica pasilor mici urmata de Toyota. Daca e mai buna decat cea a Google sau nu, deocamdata nu poate spune nimeni. Cert e ca Toyota vrea sa ia o foarte mare parte din responsabilitati si chiar griji de pe umerii soferului. Astfel, masina ar putea folosi Internet of Things intr-un mod foarte ingenios. Ar putea, de exemplu, sa comunice cu sistemele din casa si sa regleze automat climatul inainte de sosirea acasa, sau sa comande provizii, pe masura ce acestea se termina.

Am putea crea masina care sa nu mai cauzeze accidente"

Un alt punct pe care Toyota vrea sa se concentreze momentan e ajutorul dat soferilor in caz de vreme nefavorabila si drumuri care devin periculoase. “Provocarea noastra e sa facem aceste masini sa mearga cu viteze mari in conditii dificile, precum zapada, polei, sau trafic aglomerat, iar asta e ceva ce nicio masina autonoma nu poate face in viitorul apropiat”, spune prof. Daniela Rus, sefa CSAIL (laboratorul de stiinte informatice si inteligenta artificiala al MIT).

Pe langa tehnologia de recunoastere dezvoltata de MIT, Toyota va beneficia si de o tehnologie capabila sa interpreteze si analizeze comportamentul uman, pentru a afla mai multe despre procesul decizional al oamenilor si motivele pentru care acestia sunt dispusi sa intre aproape imediat in situatii periculoase. Daca planul japonezilor reuseste, acestia ar putea crea o masina care “sa nu fie niciodata responsabila pentru o coliziune”, a mai spus Rus.