Cercetatorii sustin ca toate stele se nasc perechi, iar Soarele nostru nu face exceptie.

In urma unei ample cercetari a stelelor din constelatia Perseu, doi astronomi de la Universitatea California Berkeley si Observatorul Astronomic Harvard-Smithsonian au tras o concluzie interesanta: toate stelele similare Soarelui nostru iau nastere intr-un sistem binar, sub forma de perechi, cate doua sau chiar trei deodata.

Astfel, dintr-un nor de gaze si praf stelar se formeaza in acelasi timp nu una, ci doua stele gemene, care orbiteaza una in jurul celeilalte.

Chiar daca sunt "gemene", aceste stele de obicei nu sunt identice, pentru ca una dintre ele asimileaza mai multa materie si devine mai mare decat cealalta. Astfel, a doua stea este uneori asimilata de sora mai mare sau "alungata" in afara sistemului solar.

In decursul timpului, astronomii au observat in Univers ca foarte multe stele exista intr-un sistem binar sau chiar triplu, iar acum si-au dat seama ca acestea nu reprezinta o exceptie, ci o regula. Chiar si stelele care pe care in prezent le vedem singure au avut la inceput o pereche, care a disparut de langa ele dintr-un motiv sau altul, cred astronomii.

De aceea, ei sunt siguri ca si Soarele nostru s-a nascut alaturi de o stea geamana, care acum s-a indepartat insa de sistemul nostru solar. Nimeni nu stie exact ce s-a intamplat cu aceasta stea, pe care cercetatorii au numit-o Nemesis, din cauza "comportamentului" ei agresiv, periculos.

Unii cercetatori cred ca existenta acestei stele explica ciclul de extinctii care se repeta pe Terra la fiecare 27 de milioane de ani si care a dus si la disparitia dinozaurilor. Nemesis ar fi putut aduce in sistemul nostru solar mai multi asteroizi, iar unul dintre acestia a lovit Pamantul.

Richard Muller, astronom la Universitatea Berkeley, este primul care a propus o teorie similara, acum 23 de ani. El credea ca o stea de tipul pitica rosie, aflata la 1,5 ani-lumina distanta, calatoreste periodic spre limita exterioara a sistemului nostru solar.

Cand se apropie, gravitatia ei atrage foarte multi asteroizi si multe comete, iar unele dintre acestea ajung in sistemul nostru solar si intra in coliziune cu planetele, scrie Science Alert.

Acum, Steven Stahler, astronom la Universitatea Clifornia Berkeley, confirma aceasta teorie prin studiul pe care l-a realizat. Astfel, este foarte posibil ca steaua Nemesis sa fi ramas sub forma unei pitice maronii, un corp ceresc aflat la limita dintre stea si planeta, pentru ca nu a putut strange suficienta materie ca sa devina o stea adevarata.

Nu stim unde se afla acum Nemesis, insa Stahler este convins de existenta ei: "Da, putem spune ca a existat probabil o stea Nemesis, cu mult timp in urma", a declarat el.

Conform acestei teorii, Nemesis se intoarce periodic in apropierea noastra si aduce cu ea asteroizi extrem de periculosi. Existenta ei poate explica si alte fenomene la care astronomii nu au inca un raspuns, printre care orbita inexplicabila a unei planete pitice de la marginea sistemului nostru solar, Sedna.