Venus, una dintre cele mai inospitaliere planete din sistemul nostru solar, ar putea adaposti forme de viata.

Un studiu recent, publicat in revista Astrobiology, sugereaza ca viata poate exista chiar si in cele mai aprige conditii, precum cele de pe Venus.

Pe Venus, temperatura la suprafata ajunge pana la 450 de grade Celsius, iar presiunea atmosferica este uriasa, de 92 de ori mai mare ca pe Pamant.

Cu 2 miliarde de ani in urma, aici a exista insa apa in stare lichida si poate chiar viata. Insa un puternic efect de sera a distrus clima planetei, transformand-o intr-un adevarat infern.

Este posibil ca orice forma de viata care exista aici sa fi fost distrusa. Totusi, mai exista o varianta, sugerata de noua cercetare realizata de experti de la Universitatea din Wisconsin, sub coordonarea lui Sanjay Limaye.

Conform acestora, este posibil ca anumite forme de viata, precum microbii, sa fi gasit un mediu acceptabil in norii care acopera planeta. Astfel s-ar explica si aparitia unor pete inchise la culoare, observate in atmosfera planetei, care contin urme de acid sulfuric si particule care absord lumina.

Teoria privind existenta formelor de viata in norii de pe Venus nu este insa noua. Carl Sagan a sugerat aceasta idee, inca din 1967. Pana de curand insa, nu au existat insa dovezi care sa sustina aceasta ipoteza.

Un studiu al compozitiei chimice din norii de pe Venus, realizat in 2004, sugereaza ca aceasta zona ofera conditii care pot permite vietii sa existe.

Este vorba de zona de nori cuprinsa intre 48 si 52 kilometri altitudine. Aici, temperaturile variaza intre zero si 60 de grade Celsius, iar presiunea atmosferica este de 0.4 - 2 unitati.

In acesti nori exista si compusi care pot sustine dezvoltarea vietii: sulf, acid sulfuric si dioxid de carbon. Pe Pamant exista microbi care traiesc in conditii similare celor din norii de pe Venus.

Desigur, nu vom avea o dovada clara privind viata in aceasta zona, daca nu vom putea analiza in detaliu compozitia atmosferei.

O sonda spatiala conceputa special pentru asta ar putea fi lansata in jurul anului 2020, in cadrul proiectului VAMP (Venus Atmospheric Maneuverable Platform).