În cadrul unui experiment, psihologii au realizat un test care implică analizarea culorilor în cazul a 1.000 de puncte individuale. Punctele aveau culori care variau de la albastru la purpuriu închis.

Un grup de voluntari a luat parte la test, subiecții fiind rugați să spună ce culoarea avea fiecare punct în parte. 

În primele 200 de teste, participanții au primit un număr egal de puncte albastre și purpurii. În timpul următoarelor 800 de teste, cercetătorii au început să schimbe regula aceasta și le arătau mai multe puncte purpurii.

Cu toate acestea, voluntarii spuneau că văd puncte albastre chiar și atunci când în realitate li se arătau numai puncte care nu aveau această culoare. Prin urmare, după repetarea de mai multe ori a testului, percepția culorii a început să se schimbe.

Fenomenul s-a menținut char și după ce subiecții au fost avertizați că numărul punctelor albastre a scăzut foarte mult și să nu mai identifică așa cum trebuie culorile.

Chiar și când li au oferit o recompensă în bani pentru identificarea corectă a culorii, rezutatul obținut de cercetători a fost la fel: punctele purpurii erau considerate ca fiind albastre.

Concluzia psihologilor este că oamenii nu iau decizii bazate pe reguli clare, ci mai curând pe context și pe ceea ce au observat anterior.