Primele experimente pe aceasta tema au avut loc in anii 1990.

In viitor, trenurile vor circula cu 4.000 de kilometri pe ora. Poate parea o gluma, dar vac-trains asa cum sunt numite deoarece, vor circula prin tuneluri vidate si vor putea atinge viteze impresionante, sunt pe cale sa intre in productie.

Potrivit BBC, aceste vacuum-trains vor ajunge de la Londra la New York mai repede decat avioanele. Cat ar insemna asta? O ora de mers din capitala Regatului Unit pana la New York.

Ernst G Frankel, profesor la Institutul de Tehnologie din Massachusetts spune ca cel mai mare castig al acestor trenuri care ar bate orice alt mijloc de transport de pe Pamant este viteza. Scotand aerul din tunelurile prin care vor circula aceste garnituri, elimini o forta de frecare extrem de importanta, ceea ce iti permite sa zbori cu 4.000 de kilometri pe ora.

Cu alte cuvinte, noi, pana la Vama Veche, sa zicem, am ajunge in ….va lasam pe voi sa calculati. Echipe de cercetatori din Statele Unite dar si din China lucreaza la acest proiect de ceva vreme. Potrivit lor, noul tren de mare viteza care ar ingenunchia si locomotivele chinezesti care prind 500 la ora, ar fi gata in 10 ani.

Primele experimente pe aceasta tema au avut loc in anii ’90. Atunci, cercetatorii din Massachusetts, au construit un tunel vidat in care un tren ar fi putut sa circule cu 930 de kilometri pe ora. Au folosit in experiment mingi de tenis … si a mers.

O alta varianta pentru transportul de mare viteza a venit in urma cu doar cateva luni de la inginerul american, Daryl Oster. El a conceput o capsula de dimensiunile unui automobil in care sa incapa 6 persoane si care sa circule prin ceea ce el a numit “Evacuated Tube Transport” – un tunel cu diametrul de 1 metru si jumatate.

Ironia face ca astfel de proiecte ce vor deveni, probabil realitate in urmatorii 10 ani, sa fi fost gandite si propuse autoritatilor inca de acum 100 de ani, asa cum tot la inceputul secolului trecut se realizau primele masini electrice, date insa uitarii din cauza goanei dupa petrol.

Autor: Lucian Cambesteanu

Share articol: