Putine masini mai sunt 100% noi insa zilele acestea. Motoarele pe benzina si motorina se lasa greu inlocuite de cele curate, electrice. Oricat s-ar scumpi carburantii, traficul ramane infernal in orase. Cei mai multi prefera confortul fotoliului in locul scaunului de autobuz ori metrou si volanul in locul ghidonului.

Asta o stiu si producatorii de automobile care fac imbunatatiri si nu revolutii, iar singurele inovatii reale se simt la bord. Iata cateva tehnologii care sunt deja disponibile, dar si cateva prototipuri la care visam cu ochii deschisi.

2500 de romani mor in fiecare an pe sosele. In 95% din cazuri de vina a fost un alt om. Masina greseste foarte rar, pentru ca nu vorbeste la telefon, nu se uita pe geam la alte distractii si nu adoarme. Tehnologia masinilor care se conduc singure este aici si ar putea salva, asadar, milioane de oameni in fiecare an, dar pana sa le dam lor volanul, va mai dura putin... foarte putin. Sistemele de siguranta de pe autoturismele momentului au ajuns atat de avansate, incat preiau ele volanul atunci cand noi nu suntem atenti.

Camera din parbriz scaneaza la milisecunda marcajul de pe sosele. Cand vede ca masina se indreapta spre exteriorul benzii, calculatorul misca usor singur de volan. In teorie poate sa ia si un viraj, dar trebuie sa simta o mana pe volan.

Vlad Mocanu, reprezentant Audi"Ca o masina sa se conduca singura, ai nevoie de toate sistemele astea. In momentul asta, sa nu ii zicem ca e un trailer, ci o pregatire, un training, o testare."

De la automobil la autonomo...bil. Urmatoarea generatie de masini se va conduce singura, de ce nu? 

Volvo testeaza masini autonome, de cativa ani buni. Si au dus experimentul si pe sosea. Un camion e deschizator de drum, soferul de autoturism trebuie doar sa activeze sistemul, iar masina va urmari TIR-ul din fata.

Si Ford pregateste un Mondeo care se va ghida singur prin orase ca un liliac. Radarele lui performante cu laser scaneaza totul de jur imprejur, deseneaza instant harti si stie unde este fiecare obstacol.

Ne-am obisnuit sa vedem aceste tehnologii pe masinile premium, insa in ultimii ani au devenit tot mai accesibile. Asa se face ca si sistemul de parcare automata e deja disponibil pe masinile de volum, cum se intampla la Ford, Skoda sau Nissan.

Cele patru camere, doua sub oglinzile laterale, doua in fata si spate impreuna cu senzorii de parcare, scaneaza spatiile libere. Pe ecran esti atentionat ca a gasit loc de parcare. Soferul controleaza doar frana si acceleratia, volanul e miscat de computer.

Camerele de pe masini pot insa sa faca mai mult de atat. Mercedes are un sistem pe limuzina amiral care scaneaza gropile si limitatoarele de viteza, ca sa pregateasca suspensia in avans. Totul pentru ca pasagerul sa ramana relaxat.

Iar tot senzorii de pe masina sunt cei care stiu cand suntem obositi, in functie de stilul nostru de conducere. Cand vede ca bruscam masina si reactionam tarziu cu frana, ne spune amabil sa luam o pauza. Si sa parcam lateral, cu mainile pe geam...

Amuzante sau nu, rolul acestor sisteme este sa ne faca sa ne simtim in siguranta. Asa se intampla si cu holograma de pe parbriz, care ne afiseaza viteza, limitele de viteza si indicatiile de navigare. Intr-o masina se pot instala doua ecrane gigant: un ecran de 5 inch in bord, altul de 10 inch pe consola centrala. Si atunci cum navigam pe ele si sa fim in continuare in siguranta? Producatorul a pus un sistem ca trackpadul de la laptop pe care putem sa scriem de mana. Acest sistem a aparut mai intai la Audi si BMW, asadar pe zona premium, dar coboara rapid si pe automobilele accesibile.

Si cei de la Opel - ca sa vedeti si ca pe masinile de volum incep sa vanda astfel de tehnologii - mizeaza pe aplicatii la bord si chiar un loc unde poti sa scrii cu mana iar masina iti recunoaste scrisul. Si pe langa benzina sau motorina, masinile mai cer ceva... Internet, mult internet. Pentru aplicatii si nu numai. Poti sa dai un like din mers, insa doar pana la o anumita viteza sau poti sa asculti ce au postat prietenii tai peFacebook.

In viitor, toate gadgeturile vor fi conectate la internet si vor vorbi intre ele. Automobilul intra si el in retea ca un smartphone, ca sa primeasca instant ultimul update. Masina sta conectata la internet, comunica cu fabrica pentru update-uri si sta in legatura cu service-ul, ca sa stii cand trebuie sa faci schimbul de ulei. Si daca tot vorbim despre masina ca un smartphone, atunci de ce sa nu transformam bordul masinii intr-un ecran smart. Adica streaming de muzica, ba chiar filmeaza drumul, ca sa faca live pe internet. Cauta si restaurante din apropiere si face rezervare.

Si Apple a anuntat un sistem de operare pentru masini. Se numeste Car-Play si devine o extensie a telefonului, cu aceeasi interfata usor de folosit ca iOS. O functie importanta a sistemului Car Play este Siri, ca sa poti sa tii ochii la drum. Hai sa incepem cu functia de telefon.

Sistemul va fi disponibil pe mai multe marci de autoturisme incepand cu acest an. Insa, in batalia display-urilor din masina castiga Tesla. Are doar un singur buton, cel de avarii. In rest, un ecran pe consola centrala care are si comenzile pentru clima, internet, navigatie si setarile masinii. Plansa de bord are si ea un ecran mai mare de 10 inch.

Acum, combinati toate aceste tehnologii cu propulsia electrica. Asa arata masina viitorului. Cu un pas in fata este BMW i3. Insa, daca nu esti inca interesat de baterii, la polul opus vine Chevrolet cu sistemul lor de telemetrie pentru circuit. O camera care filmeaza turul pe pista, iar la final ai un clip spectaculos.