Nu mai e o noutate ca suntem urmariti pe internet, insa urmarirea se pare ca poate avea consecinte si asupra portofelului.

Se stie deja ca multe site-uri ne ofera reclame personalizate, in functie de preferintele noastre. Insa un studiu facut in America a aratat ca unele companii merg si mai departe, folosind ceea ce stiu despre fiecare cumparator ca sa personalizeze si... preturile. De multe ori, se "inspira" dupa terminalul de pe care plasam comanda - computer, tableta, telefon - si sistemul de operare specific.

Cautarile efectuate pe internet, produsele analizate si cumparate spun multe despre preferintele, dar si puterea noastra de cumparare. La fel si aparatele de pe care plasam comanda . Un iPhone e mai scump decat alte telefoane, asa ca o comanda plasata de pe sistemul de operare iOS indica un cumparator mai instarit.

Christo Wilson, unul dintre autorii studiului, spune ca „Multe companii de comert electronic ofera reduceri sau schimba pretul pentru clientii care folosesc anumite aparate sau sisteme de operare sau schimba ordinea rezultatelor afisate, evidentiind produsele mai scumpe".

Astfel, utilizatorii de iPhone obtin o reducere de 15 dolari pe un anume site ce rezerva bilete de avion si camere de hotel. Cine face rezervarile de pe computer nu primeste reducerea. Pe site-ul unui magazin de decoratiuni interioare, produsele afisate costa in medie 120 de dolari, daca faci cautarea de pe computer, si 230 daca o faci de pe un telefon cu Android sau de pe un iPhone. Iar diferente de acest gen apar la o multime de companii.

Christo Wilson recunoaste ca asemenea practici exista si in comertul traditional, dar spune ca macar acolo „sunt transparente”. Im schimb, „pe internet, nu stii ce se intampla".

Adaptarea preturilor la client nu este ilegala. Totusi, unele companii care directionau clientii de iPhone spre produse mai scumpe au renuntat la aceasta practica, dupa aparitia acestui studiu.

Share articol: