Pentru prima dată, oamenii de știință au observat pe planeta Marte un fenomen spectaculos, în timp real.

Este vorba despre furtuni masive de nisip, care au loc și pe Pământ în regiunile deșertice, iar oamenii de știință au, pentru prima dată, dovada că ele sunt formațiuni mobile și nu structuri statice, așa cum credeau până acum.

Un studiu realizat de Simone Silvestro, cercetător la Observatorul Astronomic Capodimonte din Italia a revelat faptul că furtunile uriașe de nisip chiar sunt un fenomen dinamic, deși e nevoie de o observație extrem de detaliată și atentă pentru a le surprinde în mișcare.

Prin compararea imaginilor surprinse de camera HiRISE a NASA timp de câțiva ani, echipa lui Silvestro a descoperit că mișcarea este una extrem de lentă, nu rapidă și violentă, așa cum ne-am aștepta. Între 2007 și 2016, furtunile din două zone ale Planetei Roșii care sunt atent monitorizare – Nili Fossae și craterul McLaughlin, au determinat deplasarea particulelor de nisip cu o viteză medie de 12 centimetri pe an, atingând viteza maximă la nivelul de 19 centimetri anual.

La viteze de deplasare atât de mici nu este de mirare că oamenii de știință au crezut până acum că particulele nu se mișcă absolut deloc, iar observațiile nu au reușit nici ele să dovedească dinamica furtunilor de nisip, până în acest moment.

„Am avut ocazia să delimităm felul în care aceste formațiuni uriașe se mișcă pentru că acum avem mai mult de 10 ani de observație astronomică a acestui fenomen”, a explicat Silvestro.

Dincolo de acest aspect, în ultimul deceniu s-a diversificat și înțelegerea oamenilor referitoare la fenomenele care se pot petrece în perimetrul atmosferei planetei Marte, mai ales că, anterior, cercetătorii nu credeau că vânturile de pe Marte ar fi suficient de puternice încât să determine mișcarea acestor formațiuni nisipoase masive.

Totuși, se pare că vântul de pe Marte poate genera acest fenomen doar dacă are parte de o mână de ajutor. Oamenii de știință sugerează că proximitatea dunelor de nisip gigantice situate în regiunile Nili Fossae și McLaughlin ar putea contribui și ele la mișcarea observată de pe Terra, prin faptul că furnizează materialul care formează furtunile gigantice.

Observarea acestui fenomen nu contribuie major la cunoștințele pe care lumea științifică le are asupra condițiilor atmosferice de pe Marte, dar reprezintă o dovadă impresionantă a progresului astronomiei. „Acum putem măsura procese de pe suprafața altei planete care se petrec cu o viteză de doar câteva ori mai mare față de ritmul în care crește părul unui om”, a transmis și cercetătorul Ralph Lorenz, de la Universitatea John Hopkins.

_________________________________________________________________________________________________