Istoria dinaintea dezvoltării speciei noastre așa cum o știm este extrem de greu de descâlcit. Nu există scrieri timpurii de la neanderthalieni sau de la alte specii anterioare care să ne dezvăluie mai multe detalii, iar oamenii de știință continuă să descopere noi și noi indicii.

Cercetătorii găsesc din când în când fragmente de oase vechi, dar este dificilă analiza și catalogarea descoperirilor drept fosile. Dar acestea nu sunt singurele urme ale strămoșilor noștri - în unele cazuri, amprentele lor au fost păstrate în nisip.
După cum a fost dezvăluit în 2017, o echipă de cercetători a găsit și analizat o serie de peste 50 de urme pe plaja Trachiolos, din insula Creta, despre care se credea că ar putea fi lăsate de o creatură antică asemănătoare cu cea a unui membru din tribul Hominiae, de acum 5,7 milioane de ani.

Un nou studiu publicat săptămâna aceasta sugerează acum că acele amprente sunt chiar mai vechi - apărute în urmă cu 6,05 milioane de ani, făcându-le mai vechi cu 350.000 de ani decât se credea inițial.

Asta înseamnă că vorbim de stră-stră-stră (și mai putem adăuga alte câteva prefixe)-moșii oamenilor. Datele actuale sugează că Homo Sapiens a trăit în urmă cu 300.000 de ani și Homo neanderthalensis în urmă cu 430.000 de ani.

De fapt, această amprentă este atât de veche încât echipa sugerează că Graecopithecus freybergi, o primată de la care au fost descoperite specimene dentare și despre care se crede că au o vechime de 7,2 milioane de ani (și potențial cel mai vechi strămoș direct al oamenilor), ar fi putut avea ceva de-a face cu urmele de pe plaja Trachiolos.

„În ciuda numeroaselor publicații care sugerează o origine în Africa a apariției strămoșilor oamenilor, există dovezi că cele mai vechi specimene ar fi putut evolua în Eurasia. Dovezile pentru o prezență în Europa includ atât fosile corporale, cât și urme", spun cercetătorii care au publicat această nouă lucrare.

____________________________________________________________________________________________________