O echipă de oameni de ştiinţă a descoperit trei noi planete în afara sistemului nostru solar, care orbitează o stea aflată la o distanţă de 73 de ani lumină de Pământ.

Cele trei sunt printre cele mai mici şi cele mai apropiate exoplanete identificate de satelitul Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) al NASA, trimis în spaţiu în 2018 cu scopul de a găsi lumi noi, care ar putea susţine viaţă.

În sistemul TOI-270 a fost descoperită o planetă ''super-Pământ'' stâncoasă, puţin mai mare decât Terra, şi două planete ''sub-Neptun'' gazoase, de aproximativ două ori mai mari decât Pământul.

Deşi se estimează că temperatura de pe una dintre cele mai îndepărtate planete ar putea susţine unele forme de viaţă, atmosfera sa este considerată însă prea densă şi creează un intens efect de seră, ceea ce face puţin probabil ca aceasta să găzduiască apă şi viaţă.

Totuşi, oamenii de ştiinţă cred că există şanse mai bune în acest sens pe alte planete aflate dincolo de TOI-270 d, cea mai îndepărtată dintre cele trei.

Descoperirea, publicată în Nature Astronomy, a stârnit interesul cercetătorilor aflaţi în căutarea unei planete tip "veriga lipsă", care nu există în sistemul nostru solar.

În sistemul nostru există planete mici, stâncoase, precum Pământul, Mercur, Venus şi Marte, sau planete mult mai mari, dominant gazoase, cum ar fi Saturn, Jupiter, Uranus şi Neptun, însă nimic între acestea, nicio planetă tip "veriga lipsă''.

"TOI-270 ne va permite în curând să studiem această 'verigă lipsă' dintre planetele stâncoase asemănătoare Pământului şi planetele mini-Neptun cu preponderenţă gazoase, deoarece aici toate aceste tipuri s-au format în acelaşi sistem", a declarat cercetător principal Maximilian Gunther de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts.

Cea mai apropiată dintre cele trei planete - TOI-270 b - are nevoie de puţin peste trei zile pentru a orbita în jurul stelei sale. TOI-270 are nevoie de 5,7 zile, iar TOI-270 d de 11,4 zile.

TESS a fost lansat anul trecut, la 18 aprilie, şi este conceput pentru a observa aproape tot cerul. Satelitul caută deformări ale luminii ce ar putea trăda prezenţa unei planete care trece prin faţa stelei gazdă.

În aprilie, TESS a găsit prima sa planetă de dimensiuni similare Pământului, care orbitează o stea aflată la 52 de ani lumină distanţă - deşi temperaturile de peste 400 grade Celsius exclud orice perspectivă de a găsi viaţă pe aceasta.