2012 este anul in care am depistat bosonul Higgs, am trimis roverul Curiosity pe marte, dar si anul in care am aflat ecuatia care prezice forma unei cozi de cal.

Ne uitam la cercetatori ca la niste persoane serioase, absorbite de munca, persoane care rar isi permit sa se distreze. Anul 2012 ne-a adus, insa, cateva descoperiri amuzante. Cativa cercetatori englezi si americani au reusit sa construiasca ecuatia care prezice forma unei cozi de cal. Acesta este si cea mai tare invetie trasnita a lui 2012, recompensata cu unul dintre premiile Ig Nobel 2012, cel pentru fizica.

Cercetatorii Patrick Warren, Raymond Goldstein, Robin Ball si Joe Keller au ridicat trofeul la gala care s-a tinut la celebra Universitate Harvard.

Ecuatia pare amuzanta, insa e treaba serioasa la mijloc. Formula ia in calcul grosimea parului, fibrele de pe cap, efectele gravitatiei si prezenta onduleurilor, pentru a descoperi cum se va comporta coada de cal. Impreună cu Numarul Rapunzel, ecuatia poate fi folosita pentru a prezice forma parului cand este strans în spatele capului.

Exista si aplicatii serioase ale aceste formule, de exemplu in filmele de animatie, in care parul este greu de realizat astfel incat sa para natural, spun cercetatorii.

Cercetatorul britanic Patrick Warren a declarat, dupa ce si-a luat premiul: "Domeniul meu, fizica statistica, nu este ceva de care au auzit prea multi, asa ca sunt incantat ca am facut ceva care provoaca imaginatia".

S-au acordat, insa, si alte premii Ig Nobel trasnite:

Psihologie: Anita Eerland si Rolf Zwaan (Olanda) si Tulio Guadalupe (Peru/Rusia/Olanda) pentru studiul "Daca ne inclinam spre stanga, Turnul Eiffel pare mai mic".

Pace: Compania SKN (Rusia) care a transformat munitia vechi rusa in diamante

Acustica: Kazutaka Kurihara si Koji Tsukada (Japonia) pentru crearea SpeechJammer - un dispozitv care intrerupe discursul unei persoane facand-o sa auda propriile cuvine cu intarziere.

Neurostiinta: Craig Bennett, Abigail Baird, Michael Miller si George Wolford (SUA), care au demonstrat ca cercetatorii, folosind instrumente complicate si statistici simple, pot vedea activitate cerebrala peste tot, chiar si intr-un somon mort.

Chimie: Johan Pettersson (Suedia, Rwanda), care au reusit sa afle de ce in unele case din Anderslöv, Suedia, parul oamenilor a devenit verde.

Literatura: Biroul de Contabilitate al Guvernului SUA, care a publicat unui raport despre rapoarte despre rapoarte care recomanda pregatirea unui raport despre rapoarte despre rapoarte despre rapoarte.

Dinamica fluidelor: Rouslan Krechetnikov (US/Rusia/Canada) si Hans Mayer (SUA), care au vrut sa vada ce se intampla atunci cand o persoana merge cu o cana de cafea in mana.

Anatomie: Frans de Waal (Olanda/SUA) si Jennifer Pokorny (SUA) - au descoperit ca cimpanzeii pot recunoaste alti cimpanzei din fotografii cu spatele lor.

Medicina: Emmanuel Ben-Soussan si Michel Antonietti (Franta) care au venit cu idei doctorilor care fac colonoscopii legate de cum sa reduca acestia sansele ca pacientii lor sa explodeze