Un titlu atat de important precum Game of Thrones are toate sansele sa devina jocul anului. Iar experienta din spatele dezvoltarii unui asemenea joc este una de referinta pentru orice dezvoltator de jocuri. Dan Olthen, producatorul Game of Thrones: The Seven Kingdoms a urcat pe scena How to Web Conference 2014 pentru a impartasi din secretele meseriei de game developer de top.

Dan si-a inceput cariera in 2007 in Bucuresti si a lucrat pentru companii precum Gameloft, Electronic Arts, Spellbound, GameDuell pana sa ajunga in Berlin, la Bigpoint, unde a devenit producatorul popularului joc amintit. Game of Thrones: The Seven Kingdoms urmeaza sa apara pe piata in prima parte a acestui an.

Incont.ro: Cum arata o zi obisnuita din viata unui producator de jocuri? Cum e sa te joci la locul de munca?
Dan Olthen: Ca producator al unui joc, esti responsabil de intreg proiectul. Bineinteles ca asta presupune si sa te joci, dar este numai o mica parte din munca ta. Una foarte placuta, trebuie sa recunosc, avand in vedere ca esti primul care joaca un joc pe care l-ai creat impreuna cu echipa ta. Eu fac mereu o analogie intre a fi producator de jocuri si a fi parintele unui copil, din ziua in care se naste si pana cand pleaca la facultate. Un producator de jocuri are grija de toate aspectele legate de dezvoltarea jocului, de la concept pana la lansare. Asta include faptul ca trebuie sa te asiguri ca ai echipa potrivita, instrumentele potrivite si timpul de care ai nevoie pentru lucrurile esentiale care fac un joc unic si extraordinar.

Incont.ro: De unde iti vin ideile de jocuri?
D.O.: Asta depinde de la joc la joc. Poti sa dezvolti un joc plecand de la proprietatea intelectuala existenta, cum e exemplul Game of Thrones, unde creezi ceva care sa se potriveasca universului deja existent. O alta alternativa este sa produci o continuare a unei francize de succes, unde focusul este pe inovatie la nivel de functionalitati, continut, sau imbunatatiri tehnologice. La final, poti crea propria ta proprietate intelectuala, iar asta te face sa fii foarte entuziast. Ideile pentru un nou joc pot veni din diferite aspecte ale vietii cotidiene: filme, carti, muzica, alte jocuri, sau discutii excelente cu prieteni si colegi. O idee poate creste si datorita unei mecanici extraordinare a jocului pe care o stiai de ceva vreme si ai gasit momentul oportun pentru a-l utiliza.

Incont.ro: Care a fost primul tau job si cum ai ajuns sa lucrezi ca producator de jocuri?
D.O.: Primul meu job dupa terminarea facultatii a fost in Bucuresti, angajat in marketing pentru o companie de retail germana. Fiindca am studiat design, era o alegere logica la acea vreme. Fiind pasionat de jocuri, cand am vazut un post liber de Junior Game Designer la Gameloft am aplicat imediat, desi nu-mi imaginam ca cineva imi va acorda atentie avand in vedere lipsa mea de experienta – pana atunci desenasem doar cu creionul pe hartie niste jocuri cu prietenii din liceu. in ciuda neincrederii mele, am fost chemat la un interviu care, dupa cateva ore de discutii interesante, s-a finalizat cu o oferta de a-mi fi testate calitatile de producator. Am trecut testul si am primit slujba, iar restul e istorie.

Incont.ro: Care a fost primul joc pe care l-ai creat si cat succes a avut?
D.O.: Primul meu joc a fost Oktoberfest pe platforma Java 2 Micro Edition, o colectie de mini-jocuri pe tema popularului festival german al berii, care includeau saritul pe butoaie pentru a ajunge la bautura, controlul unui caracter care se clatina printre mese si alte asemenea interpretari haioase ale unor bine cunoscute clisee. Succesul a fost unul moderat la nivel global, dar destul de mare in Germania, unde a primit un rating de 81% din partea unui website de profil. Ca nota amuzanta, eu am facut inclusiv vocea personajului, fiind singurul vorbitor de germana din studioul de dezvoltare.

Incont.ro: Cum iti petreci timpul liber?
D.O.: Imi petrec serile fie jucand jocuri video, fie luand cina cu prietenii, explorand Berlinul sau calatorind prin lume.

Incont.ro: Care este parerea ta despre industria dezvoltarii de jocuri din Romania?
D.O.: Ma bucur sa vad cu piata a crescut in ultimii ani de la trei mari jucatori (Ubisoft, Electronic Arts si Gameloft) la o multitudine de companii de succes precum King, Amber Studios si multe alte studiouri independente.
Romania este cunoscuta pentru vastele sale resurse de talent in materie de ingineri, artisti si designeri. Iar acesta este un lucru stiut inclusiv in afara granitelor ei, ceea ce o face atractiva atat pentru a angaja oameni din Romania, cat si pentru a deschide un studio de productie aici.
Mi-ar placea sa vad ca piata evolueaza si in materie de educatie si pregatire in domeniu, precum cursuri universitare sau chiar scoli de profil, din moment ce o multime de timp se pierde pe invatat din experienta in loc sa fie folosit pentru a exersa cunostintele deja insusite.

Incont.ro: 5 reguli de aur pentru un joc de succes
D.O.: Jocurile de succes urmaresc un anumit tipar si daca ar fi sa aleg cinci criterii de top acestea ar fi:
1. Jocul satisface necesitatile;
2. Asigura o experienta de joc coerenta, adica exista o sinergie in toate aspectele sale;
3. Jocul adreseaza audienta potrivita;
4. Are un scop exprimat clar;
5. Are o mecanica simpla si un continut bogat si nu o mecanica foarte complexa si continut limitat.
Ultimul punct este poate cel mai important, dupa parerea mea, pentru ca un joc bun se concentreaza pe o actiune distractiva si continut interesant de explorat.

Incont.ro: Nu am citit cartile si nici nu am vazut filmul. De ce as juca jocul Game of Thrones?
D.O.: Unul dintre aspectele principale pe care le-am avut in vedere atunci cand am conceput jocul a fost sa cream un produs care sa nu se bazeze pe un univers fantastic, ci unul care sa satisfaca orice jucator care apreciaza o experienta de joc angajanta, dupa care sa-l convingem prin continutul jocului ca Game of Thrones merita titlul de una dintre cele mai de succes francize din media.

Incont.ro: Jocul respecta scenariul cartilor / al filmului?
D.O.: Aceasta informatie este confidentiala si din pacate nu pot vorbi despre acest lucru inainte de lansarea jocului.

Incont.ro: Care este profilul jucatorului Game of Thrones?
D.O.: Aceasta informatie este confidentiala si din pacate nu pot vorbi despre acest lucru inainte de lansarea jocului.

Incont.ro: Spune-ne mai multe despre joc (formatul lui – consola, mobil, PC; cati oameni au lucrat la dezvoltarea acestuia; cat a costat productia acestuia; care sunt asteptarile tale legate de evolutia lui)
D.O.: Aceasta informatie este confidentiala si din pacate nu pot vorbi despre acest lucru inainte de lansarea jocului.

Incont.ro: Nu in ultimul rand, unde vezi jocul la 1 an dupa lansare?
D.O.: Cred ca va fi o completare adecvata a universului Game of Thrones, adresandu-se atat fanilor serialului sau cartilor cat si jucatorilor care apreciaza un joc bun, indiferent de tema.

Acest material face parte din campania „New beginnings” si este realizat impreuna cu How to Web Conference, cel mai important eveniment dedicat inovatiei, tehnologiei si antreprenoriatului din Europa de Sud-Est. in luna noiembrie, Dan Olthen a vorbit despre ciclul de productie al unui joc la How to Web – Game Development Track, iar prezentarea lui este disponibila online aici.