Doi tineri din Bulgaria si-au propus sa ofere o solutie pentru o problema cu care se confrunta cel putin 1 milion de studenti care isi doresc sa studieze in cadrul unor  universitati de peste hotare: cum afla informatii veridice despre admitere, campus, si actele necesare pentru a urma facultatea la care viseaza.

Fondatorii Study Mentors sunt Lyubomir Nedyalkov (27 de ani) si Martin Minchev (26 de ani), fosti masteranzi ai unor universitati din Olanda (Lyubomir a studiat Management of Technology in Delft, iar Martin are o diploma in Business Information Systems de la Universitatea Politehnica din Eindhoven). Lyubomir are o experienta de 3 ani in dezvoltare web si 1 an in project management in industria software, in timp ce Martin programeaza de la 15 ani si este cel care a pus bazele Open-Market.nl, un site folosit de peste 2.000 de studenti din Eindhoven prin care acestia pot vinde obiecte pe care le-au folosit.

Ideea Study Mentors i-a venit lui Lyubomir, care in acel moment era in ultimul an de masterat in Olanda. “Un elev din Bulgaria a luat legatura cu mine. Avea mai multe intrebari despre universitate, despre posibilitatile de cazare, despre cheltuieli si alte mici curiozitati. I-am raspuns cu mare placere, insa, initial a avut probleme cu admiterea. Consultantul pe care il angajase nu ii spusese despre faptul ca scrisoarea de intentie de la dosar avea un anumit format si nu primise acceptul universitatii. M-am oferit sa il ajut eu, dar nu am avut prea mult succes. Intr-un final, lucrurile s-au rezolvat si a avut norocul de a fi admis. Atunci mi-am dat seama ca studentii sunt cea mai buna sursa de informatii, mai buna chiar decat consultantii special angajati pentru asta”, povesteste Lyubomir. 

De la aceasta revelatie pana la aparitia Study Mentors nu a mai fost decat un pas. Si chiar daca nu au cautat inca un investitor strategic, cei doi planuiesc inscrirea intr-un program de accelerare care sa le permita acces la finantare. Nu exclud nici o investitie de tip angel, insa isi doresc un partener care, pe langa putere financiara, sa aiba experienta in vanzarile pentru zona invatamantului superior.

StudyMentors este o platforma gratuita care le permite tinerilor care decid sa studieze in strainatate sa gaseasca un mentor – un student care participa deja la cursurile acelei universitati – pe care sa il intrebe tot ce vor sa stie despre dosarul de inscriere, conditiile de cazare, studii, profesori si alte informatii utile. Totul se desfasoara printr-un sistem privat de mesaje.   

“Vrem sa ajutam tinerii sa ia decizii mai informate despre viitoarele studii. A avea posibilitatea de a afla detalii despre cursuri si despre viitoarele oportunitati de cariera pe care le poate avea o facultate de la studenti care chiar studiaza acolo este cel mai bun mod de a-ti da seama daca programul la care visezi chiar este cel mai potrivit pentru tine”, spun antreprenorii bulgari. 

Potrivit acestora, platforma se adreseaza atat potentialilor studenti cat si mentorilor. Primul grup tinta consta in tineri cu varste intre 16 si 25 de ani care doresc sa studieze intr-o universitate din Europa. “In prezent, focusul nostru este pe elevi romani si bulgari, dar vom lansa platforma la nivel international imediat ce avem validarea pietei”, explica Lyubomir. Cea de a doua categorie careia se adreseaza Study Mentors este reprezentata de studenti care sunt dispusi sa ia rolul de mentori si sa consilieze in timpul lor liber viitori colegi mai mici.  

Iar cifrele din piata par sa confirme potentialul urias al platformei dezvoltate de tinerii bulgari: potrivit celor mai recente informatii ale Institutului de Statistica al UNESCO, la nivelul lui 2013 erau circa 1,7 milioane de studenti care alegeau sa studieze in afara granitelor tarilor de origine in universitati din 21 de tari din Uniunea Europeana.

“Numarul acestora a crescut permanent in ultimul deceniu si ne asteptam ca aceasta tendinta sa continue din doua motive: numarul programelor de studii in limba engleza in UE este in crestere si totodata, bugetul pentru noul program Erasmus+ a crescut cu 40%, fiind gata sa sustina 2 milioane de studenti pana in 2020”, afirma Martin si Lyubomir. 

In acest moment, cei doi tineri antreprenori din Bulgaria planuiesc sa ofere conducerii universitatilor din Europa de Vest posibilitatea de a-si delega proprii mentori, acestia urmand sa aiba statutul de mentori oficiali ai universitatii pe platforma. Acestia ar urma sa fie studenti care sunt la curent cu toate procedurile de admitere si care pot sa isi impartaseasca experienta cu potentialii studenti. 

“Planuim sa le cerem universitatilor o suma de bani pentru un abonament lunar in functie de numarul de mentori oficiali pe care ii au pe StudyMentors. In acest mod le oferim un canal pentru a intra in contact cu studenti care sunt interesati sa urmeze un program in cadrul facultatilor din portofoliu si sa ii ajute cu dosarele de inscriere si cu relocarea intr-o alta tara”, povestesc fondatorii Study Mentors.

Insa, mai inainte de toate, Martin si Lyubomir isi doresc sa se asigure ca fiecare viitor student care acceseaza platforma si initiaza o conversatie cu un mentor primeste informatii relevante si este multumit de serviciul pe care ei l-au creat. “Trebuie sa muncim mult si pentru a le oferi mentorilor o motivatie pentru a raspunde la timp. Cand vom avea rezultatele pe care ni le dorim, vom incepe sa extindem platforma. Credem ca pana la finalul lui 2014 vom avea cel putin 1.000 de utilizatori inscrisi iar timpul mediu de raspuns din partea mentorilor va fi de 24 de ore”, au mai spus tinerii antreprenori.

Au toate sansele sa aiba succes, mai ales ca portalurile care functioneaza ca un agregator al informatiilor de la diferite universitati au doar informatii luate de pe site-urile acestora, iar consilierii nu pot da un feedback asupra programelor de studii si nici nu pot raspunde la intrebari practice legate de facultati si dileme pe care le are orice tanar care vrea sa aplice la un program de studii. In schimb, mentorii de pe platforma lui Martin si Lyubomir, sunt mult mai ancorati in realitate pentru ca urmeaza cursurile si traiesc in campusul acelor universitati. 

Study Mentors a inregistrat deja rezultate favorabile: echipa s-a numarat printre startup-urile finaliste ale How to Web MVP Academy, program de pre-accelerare adresat startup-urilor in tehnologie din Europa Centrala si de Est. Lectiile invatate in cadrul programului au fost valoroase pentru ca au inteles faptul ca trebuie sa lucreze pentru a-si defini in mod coerent strategia pe termen scurt si a descoperi un model de business sustenabil. „How to Web MVP Academy ne-a schimbat fundamental si ne-a ajutat sa ne dezvoltam mai rapid. Dupa cele 7 saptamani petrecute la Bucuresti avem un focus clar si stim unde vrem sa ajungem”, incheie antreprenorii.

In aceasta toamna startup-urile in tehnologie din regiune au o noua oportunitate la dispozitie: participarea la How to Web Startup Spotlight, competitie si program de mentorat adresat celor mai performante 32 de echipe, cu premii in valoare totala de 20.000 USD. Antreprenorii care dezvolta produse inovative in domeniul tehnologiei pot aplica pentru participarea in program completand formularul de inscriere disponibil online la http://startupspotlight.co