Mark Zuckerberg: “Mi-am instalat WhatsApp. Scria ca e gratis in primul an, dupa care trebuie sa il cumperi”, e gluma care face inconjurul lumii pe internet. Vestea cumpararii WhatsApp a socat o lume intreaga. Nu tranzactia in sine ci suma enorma pusa in joc: 16 miliarde de dolari, plus inca 3 care vor veni peste patru ani. Din punctul asta de vedere, e cea mai mare achizitie in online in ultimii 14 ani. Si toata lumea se intreaba un singur lucru: De ce a facut Facebook o investitie atat de mare?

Achizitia WhatsApp e inca o dovada ca geniul lui Zuckerberg se apropie de cel al sefului Google Larry Page. Nici macar actionarii n-au inteles miscarea lui Zuckerberg, din moment ce actiunile Facebook au scazut cu 5% in orele imediat urmatoare anuntului.

Pe scurt, achizitia serviciului de mesagerie s-a facut miercuri noapte, contra sumei totale de 19 miliarde de dolari. 12 miliarde in actiuni, 4 miliarde cash si in 3 miliarde in actiuni ce vor ajunge la fondatorii si angajatii WhatsApp peste 4 ani. Un adevarat munte de bani pentru cei doi antreprenori care au pus bazele serviciului cu cea mai rapida crestere din lume.

Cofondatorii Jan Koum si Brian Acton se scalda acum intr-un munte de bani. Koum a ajuns de la un biet emigrant plecat dintr-un satuc de langa Kiev direct in top 30 cei mai bogati oameni din lume, la fel ca si Acton. In plus, Koum va face parte si din board-ul Facebook. Ironia e ca, in urma cu 6 ani, amandoi au incercat sa se angajeze la Facebook si au fost refuzati. Acum, compania lui Zuckerberg i-a “reangajat” pentru o suma cu 9 zerouri.

Sursa foto: Forbes.com

Ce a cumparat de fapt Facebook? Un serviciu de mesagerie fondat in 2009, care are un singur scop: sa inlocuiasca SMS-ul. Si se pare ca o face foarte bine, de vreme ce WhatsApp creste mai repede decat Facebook, Instagram sau chiar Snapchat. Facebook a creat un serviciu folosit in prezent de aproape 1,25 miliarde de oameni. In schimb, WhatsApp inlocuieste un serviciu folosit de aproape 6 miliarde de oameni (conform datelor ONU). In 2012 s-au trimis peste 9,6 trilioane de sms-uri, deci potentialul WhatsApp e enorm.

Ar fi trei motive mari pentru care Zuckerberg a finalizat cea mai mare tranzactie de la fuziunea AOL-Time Warner incoace (164 de miliarde de dolari). In primul rand, WhatsApp creste cu cate un milion de utilizatori pe zi si se estimeaza ca va atinge un miliard pana in august 2015, mai repede decat a reusit sa o faca Facebook. Insa atuul retelei e faptul ca peste 70% dintre ei sunt activi zilnic, un procent excelent (Facebook are doar 62% useri activi zilnic). Iar al treilea motiv il reprezinta concurenta fata de Google. Pentru ca da, achizitia Facebook poate fi considerata si o miscare de aparare din partea Facebook, una care sa-i garanteze viitorul.

In comunicatul oficial, Zuckerberg spune ca WhatsApp nu va inlocui Facebook Messenger, ci va ramane un serviciu independent. Dar comunicatul nu spune ca tendinta oamenilor e de a inlocui SMS-ul cu aplicatii de genul WhatsApp, iar achizitia acestuia reprezinta o lovitura chiar si pentru Google, care pregatea acelasi rol pentru Hangouts. Optiunea de a trimite si primi SMS-uri cu ajutorul Hangouts inca din octombrie 2013, odata cu lansarea Nexus 5, iar Google spera ca raspandirea Android va duce in cele din urma si la inlocuirea mult-dorita. Iar tinta nu o reprezinta baza actuala de utilizatori ci mai degraba restul de doua treimi din populatia Terrei, deocamdata fara acces la internet. De aici se asteapta cea mai mare crestere, care ar putea salva operatiunile Facebook.

Ce crezi ca se va intampla cu WhatsApp de acum incolo? Intra pe pagina Yoda de Google+ si spune-ti parerea!

De ce? Motivul e foarte simplu. Nicio operatiune nu e vesnica, iar oficialii Facebook stiu cel mai bine ca si reteaua lor de socializare isi va gasi la un moment dat sfarsitul. De aceea, diversificarea pare solutia logica. E acelasi motiv pentru care Google investeste in energie sau roboti, de exemplu. Totusi, Google nu a riscat niciodata un asemenea pariu in care sa puna la bataie aproape 10% din valoarea sa intr-o achizitie de o asemenea amploare. 19 miliarde de dolari e o suma nebuneasca pentru cei 500 de milioane de utilizatori, o baza de date cu numere de telefon cat jumatate din Facebook, 300 de milioane de useri activi silnic si 27 de miliarde de mesaje trimise pe zi, mai mult decat toate sms-urile la un loc.

Pare mult, dar sa nu uitam de potentialul acestui serviciu. In momentul de fata, prin WhatsApp se pot trimite mesaje text, voce, inregistrari audio, fotografii, filme, locatii si contacte. Exact ce nu a putut si nu va putea fi niciodata SMS-ul sau fratele MMS. Desigur, sunt si vor fi aplicatii care ar putea canibaliza din cota de piata a WhatsApp, dar cu sustinerea retelei de socializare, impactul lor ar putea fi diminuat.

Tocmai de aceea, Facebook are nevoie de WhatsApp. Reteaua de socializare a devenit un conglomerat in sine, care va avea soarta MySpace sau Hi5 in cele din urma. Ma hazardez sa estimez chiar ca peisajul din online va arata cu totul altfel in urmatorii 5 ani. Instagram a fost cumparat pentru fotografii. WhatsApp pentru asa-zisele sms-uri, Onavo pentru partea de monitorizare a datelor, Face.com pentru recunoasterea faciala, Atlas pentru advertiseri sau Jibbigo pentru traduceri si exemplele ar putea continua. Totul ne duce spre o singura concluzie: Zuckerberg isi diversifica portofoliul si vrea sa aiba garantia ca toate telefoanele sau tabletele vor folosi macar o aplicatie detinuta de Facebook, chiar si dupa ce reteaua de socializare va iesi din gratiile utilizatorilor, asa cum incepe sa se intample in SUA, de exemplu.

Mai ramane insa o intrebare. Cum va monetiza Facebook serviciul WhatsApp? Ei bine, spre deosebire de Instagram, WhatsApp e profitabil. Aplicatia nu are reclame, este gratuita in primul an, dupa care trebuie sa platesti 0,99 dolari pe an. Un pret mai mult decat corect pentru utilizatorul obisnuit. Inmultiti cu un miliard si vedeti cam pe unde se invart cifrele afacerii WhatsApp. Desi au promis ca nu vor schimba acest model de plata, e putin probabil ca Facebook sa nu aduca modificari in viitor, avand in vedere presiunea bursei si a actionarilor. Cel mai probabil, primele schimbari vor viza o integrare mai mare cu Facebook. Deocamdata, pentru reteaua de socializare, fiecare utilizator valoreaza 42 de dolari pe an, conform Forbes.