Anul 2020 este unul fabulos pentru comerțul electronic din România, contextul special fiind cel care a accelerat creșterile vânzărilor din magazinele online. 

S-au lansat multe e-shop-uri noi, iar cele existente au devenit și mai active. În paralel, multe firme consacrate în mediul offline s-au folosit de platforme online pentru înregistrarea de comenzi, inclusiv pe segmente precum catering, turism și diverse servicii. În ansamblu, s-au raportat creșteri semnificative de vânzări, iar de Black Friday s-au consemnat noi recorduri. 

Ceea ce contează cel mai mult este schimbarea de atitudine a consumatorului român: acesta este nu doar dispus să cumpere online, ci o face tot mai des, se obișnuiește cu această modalitate de shopping. Noi valuri de clienți apar în e-commerce, diverse tipuri de profile de consumatori, inclusiv din mediul rural, inclusiv persoane cu vârste înaintate. Să cumperi online este simplu, comod, economic, dar și sigur, iar aceste lucruri au devenit și mai relevante în pandemie.

Cum să iei o parte din profitul generat de e-commerce

Tot mai mulți antreprenori vor să lanseze magazine online ca afaceri de la zero sau ca extinderi ale unor afaceri deja existente în mediul offline. Cea mai frecventă întrebare: care este bugetul minim pentru a lansa un magazin online? Acum, în prag de trecere la 2021, putem spune din start că cererea mare pune ceva presiune și pe prețuri.

Desigur, există foarte mulți furnizori, însă dacă vrei un magazin online conceput 100% personalizat, o firmă consacrată de web design și programare ar putea impune un cost chiar și de mii de euro pentru toate modulele, toate opțiunile. Referindu-ne însă la o variantă economică, dar perfect funcțională, putem spune că bugetul pentru partea de tehnologie este prietenos.

Domeniu web, găzduire web, platformă e-commerce

Din punct de vedere tehnic, ai nevoie de un domeniu web (cost sub 10 euro + TVA / an pentru un domeniu .ro), de gazduire web (cost de câțiva euro / lună pentru variantele economice de tip shared hosting), precum și de platforma în sine de e-commerce.

Aici, costurile sunt mai greu de estimat, căci totul diferă în funcție de cerințe. Un magazin online la cheie, cu panou de administrare totală și design personalizat costă câteva sute de euro la multe agenții de specialitate. Cu cât pretențiile cresc spre zona de premium, cu atât costurile vor fi mai mari. 

O variantă demnă de luat în calcul este folosirea unui platforme cu plată lunară, prețuri de câteva zeci de euro / lună, cu acces API și multe alte facilități importante.

În ansamblu, un buget minim de start pentru primul an ar fi de 500 de euro pentru toată partea tehnică a magazinului online, însă un e-shop competitiv va avea nevoie de optimizări și upgrade-uri, deci probabil mai realist ar fi un buget de 1000 - 1500 de euro, aici considerând web hosting, web design și programare, inclusiv bannere online și alte elemente necesare.

Spațiu dedicat offline

Însă magazinul online este mai mult decât un website. Ai nevoie de un plan de business complex, exact ca în cazul oricărui alt proiect de afaceri din mediul offline. Pentru a opera magazinul online ai nevoie de un spațiu dedicat - contează prea puțin locația, poate fi chiar un apartament închiriat, deci 200 - 300 de euro / lună.

Aici va exista partea de office (procesare comenzi, administrare magazin online), dar și depozitul. Dacă magazinul online comercializează produse de mari dimensiuni sau cu un specific aparte, poate fi nevoie de un spațiu mai mare sau cu alte caracteristici, deci costurile vor fi pe măsură.

Orice antreprenor cu experiență știe că se adaugă costuri diverse de administrare sediu / punct de lucru - internet, telefonie, curent electric, încălzire, apă etc. Spațiul trebuie amenajat, bugetul aici poate fi flexibil.

Vor fi necesare desigur birouri, computere și cel puțin o imprimantă. Să nu uităm de stocul de ambalaje - cost variabil în funcție de tipul de business, dar cel mai probabil cel puțin niște sute de euro la start.

Oamenii susțin dezvoltarea afacerii

Un cost major va fi cel al resurselor umane. Nu poți avea un magazin online fără angajați, oamenii fac business-ul să funcționeze. Dacă este un start-up de familie, costul poate fi mai redus, însă nu este sustenabil să administrezi un magazin online fără a investi și în zona de HR.

Doar așa te vei putea dedica dezvoltării business-ului și vei avea parte de personal dedicat, specializat, eventual cu experiență în domeniu. Costurile cu personalul depind și de nivelul salariilor în localitatea unde va exista punctul de lucru al firmei. Luând în considerare și taxele către stat, chiar pentru un salariu mic de 1774 lei (aferent unui salariu brut de 3000 lei), angajatorul cheltuie 3068 lei - calcul valabil în anul 2020.

Un magazin online neoptimizat SEO aproape că nu există

Mai departe, un magazin online are nevoie de promovare. Cel mai mult se va investi în partea de optimizare pentru motoarele de căutare, ideal este să se colaboreze cu o firmă de SEO. Un buget minim ar fi de câteva sute de euro pentru prima perioadă, dar ideal este să existe mii de euro pentru primul an - doar așa creșterea magazinului online va fi una puternică.

De asemenea, poate fi nevoie de un buget pentru publicitate online - de obicei se vor folosi resurse pay per click sau bazate oricum pe eficiență. Promovarea prin Google, Facebook sau Instagram este foarte des utilizată, aducând vânzări rapide. La acest capitol se pot testa sistemele cu sume foarte mici, totul depinde de management, în încercarea de a avea o rată de conversie cât mai mare.

Un plan bun de afaceri presupune existența unor sume în plus păstrate pentru cheltuieli neprevăzute, inclusiv pentru diverse oportunități de dezvoltare a afacerii. Luând în considerare toate cele de mai sus, chiar dacă la prima vedere operarea unui magazin online presupune costuri foarte mici, adevărul este că tratarea e-shop-ului în mod profesionist, ca pe o afacere veritabilă, necesită un buget de cel puțin 10.000 de euro disponibil pentru primul an, luând în considerare un singur angajat pe lângă antreprenorul care ar lucra fără salariu, investind muncă pentru creșterea afacerii.

Share articol: