Înainte să vă decideți asupra unuia dintre multele sisteme de administrare a conținutului disponibile, este important să definiți obiectivul proiectului dvs. online planificat. Răspundeți la următoarele întrebări:

•    Ce tip de conținut va fi oferit?
•    Cine furnizează conținutul?
•    Care este grupul țintă?
•    Ce resurse sunt disponibile pentru operarea site-ului web?

Este important, de asemenea, să estimați câte persoane vor trebui să lucreze la CMS în același timp și ce fluxuri de lucru vor fi utilizate. Este destinat pentru un singur blogger din comunitatea online sau crearea de conținut va fi preluată de o întreagă echipă editorială sau chiar de vizitatorii site-ului în sine?

Pentru proiectul planificat trebuie luate în considerare prioritățile dvs. legate de eforturile de instalare și configurare, utilizare, administrare și funcționalitate. În timp ce utilizabilitatea sau o simplă conexiune la alte sisteme este importantă pentru unii, alții se concentrează pe optimizarea pentru motoarele de căutare, accesul fără bariere la conținut online sau securitatea la nivel de întreprindere.

Pentru a alege un sistem CMS adecvat, ar trebui să vă asigurați că gama enormă a diferitelor funcții este în conformitate cu cerințele dvs. individuale. Deoarece acestea diferă de la utilizator la utilizator, numai o comparație directă va fi utilă. Utilizați tabele de comparație pentru a afla ce tipuri de aplicații se potrivesc cel mai bine soluțiilor prezentate și ce resurse de sistem trebuie să furnizați pentru o funcționare fără probleme.

Implementare, instalare și configurare

Primul obstacol în calea implementării unui proiect online pe bază de CMS este instalarea soluției software alese. Cu cât sistemul este mai complex, cu atât instalarea și întreținerea sunt mai costisitoare. Joomla! și WordPress compensează prin utilizarea unei funcționalități wizard care reduce drastic timpul necesar de instalare. Proiectele web mici pot fi lansate online în câteva minute. Drupal oferă, de asemenea, utilizatorilor un proces de instalare de bază simplă. Dar multe funcții necesită module suplimentare care pot fi instalate doar cu dificultate prin FTP.

Instalarea sistemului independent de administrare a conținutului TYPO3 este, de asemenea, complexă. Acesta este destinat în principal utilizatorilor care doresc să implementeze proiecte online mari, cum ar fi portaluri de companii sau platforme de comerț electronic. Operatorii de site-uri web ar trebui să aibă cunoștințe temeinice despre instalarea, configurarea și administrarea software-ului.

Toate soluțiile open source din comparația noastră de CMS-uri se bazează pe limbajul de programare PHP. Utilizatorii TYPO3 ar trebui, de asemenea, să cunoască limbajul bazelor de date SQL și limbajul de programare JavaScript. Operatorii de site-uri web care doresc să creeze sau să-și personalizeze propriile șabloane vor avea nevoie de cunoștințe PHP pentru a utiliza Joomla!, WordPress, Drupal și Contao. Utilizatorii TYPO3 vor trebui să învețe propria limbă șablon, Fluid.

Extensibilitatea prin extensii, plugin-uri, widget-uri sau module este disponibilă în toate sistemele de administrare a conținutului prezentate în acest articol. Multe funcții pot fi utilizate numai pe bază de extensii. Funcțiile suportate nativ și cele care necesită instalare suplimentară sunt prezentat în tabelul de comparație.

Administrarea drepturilor de utilizator

Toate soluțiile open source din comparația noastră de CMS-uri pot fi utilizate ca sistem cu utilizatori multipli. Aceste tipuri de sisteme ridică inevitabil întrebarea: cine şi ce are voie să facă? Care funcționalități ale CMS-ului ar trebui să fie disponibile? Administrarea drepturilor de utilizator ar trebui să fie un criteriu central de selecție atunci când un site web este folosit de mai mulți utilizatori în același timp. Tabelul următor arată că aproape toate sistemele din comparația noastră de CMS-uri acceptă nativ funcțiile esențiale referitoare laadministrarea drepturilor de utilizator. Fluxurile de lucru pe mai multe niveluri sunt singurul domeniu în care CSM-ul  Contao necesită o extensie, deoarece este destinat în principal întreprinderilor mijlocii.

Operare și creare de conținut

Operatorii de site-uri web se bazează pe sisteme CMS pentru a facilita crearea și publicarea de conținut online. Un CMS bun oferă funcționalități care le permit utilizatorilor să creeze și să administreze conținutul site-ului web fără cunoștințe de programare. Criteriile principale de selecție sunt un editor WYSIWYG intuitiv cu funcții de pre vizualizare și un verificator ortografic, capabilități de import pentru elemente non-text, precum videoclipuri, animații flash interactive sau conținut audio, precum și o funcție de căutare în întregul text.

Pentru a oferi vizitatorilor site-ului navigare către conținutul relevant, CMS-ul ar trebui să aibă, de asemenea, disponibil un sistem de etichetare cu ajutorul căruia conținutul să poată fi organizat conform unor cuvinte cheie semnificative.

Dacă publicarea de știri este principalul obiectiv, CMS-ul ar trebui să suportefuncționalitățile de blog care permit promovarea de conținut nou prin fluxuri web și să ofere canale de feedback disponibile pentru cititori, cum ar fi o carte de oaspeți sau o funcție de comentariu. Utilizatorii care doresc să implementeze proiecte internaționale ar trebui să se asigure că conținutul poate fi disponibil în mai multe versiuni lingvistice.



Optimizare pentru motoarele de căutare și design receptiv

Conținutul de înaltă valoare este cheia succesului unui site. Operatorii de site-uri web care doresc să dobândească o poziție înaltă în clasamentul motoarelor de căutare trebuie, de asemenea, să îndeplinească anumite cerințe tehnice. Acestea se referă la structura URL a unui proiect online, designul meta-informațiilor și orientarea aspectului pe dispozitivele mobile.

Toate soluțiile open source din comparația noastră de CMS-uri oferă utilizatorilor posibilitatea de a rescrie adresele URL parametrizate într-o schemă URL „de vorbire” care poate fi interpretată atât de utilizatorii umani, cât și de motoarele de căutare. Nu fiecare CMS acceptă în mod nativ, fără extensii, această funcție.

O influență esențială asupra clasamentelor motoarelor de căutare aumeta-informațiile, cum ar fi titlul și descrierea unei pagini web. Acestea sunt afișate utilizatorilor împreună cu adresa URL ca un fragment în rezultatul căutării și servesc drept teaser care îl invită pe utilizator să facă clic. Toate sistemele open source prezentate oferă utilizatorilor posibilitatea de a crea manual meta-informații individuale pentru sub paginile proiectelor online.

Numărul în creștere de vizualizări mobile a schimbat cerințele pe care utilizatorii le au de la prezentările online. Operatorii care încă își bazează aspectul site-ului exclusiv pe utilizatorii de desktop pierd potențiali vizitatori și vor constata o scădere în clasamentului motoarelor de căutare. Implementarea de noi proiecte online ar trebui să facă din problema prezentării mobile prietenoase o prioritate. În principiu, sistemele CMS răspund utilizatorilor prin separarea strictă a conținutului și a prezentării. Pentru toate soluțiile prezentate, veți găsi șabloane care ajustează automat dimensiunea afișajului la diferite dispozitive ale utilizatorilor în cadrul proiectelor receptive. Atenție însă: nu toate sunt disponibile gratuit.

Securitate și service

Serviciile de service și suport sunt factori decisivi pentru selectarea unui CMS. În special întreprinderile mici și mijlocii nu își pot permite să plătească pentru serviciile agențiilor profesionale în conceperea, implementarea și întreținerea prezenței pe web.

Crucial pentru o operare sigură este faptul dacă CMS-ul open source are disponibile sau nu informațiile necesare, precum și resurse sub formă de teme, plugin-uri și actualizări regulate. În comparația noastră de CMS-uri, ne concentrăm exclusiv pe sistemele care au o comunitate mare de utilizatori și dezvoltatori și oferă utilizatorilor într-o documentație detaliată a proiectului toate informațiile necesare pentru o implementare sigură. Toate proiectele oferă planuri de lansare publică, actualizări periodice de software și un protocol de securitate transparent.

Un studiu realizat de un birou federal german de securitate în 2013 a confirmat că software-ul open source poate concura cu software-ul proprietar costisitor din punct de vedere al securității. Sistemele menționate au inclusJoomla!, TYPO3, WordPress și Drupal. CMS-ul Contao a fost singurul neinclus în studiul de siguranță. Concluzia auditorilor: în toate soluțiile open sourceinvestigate, au fost implementate procese de securitate de ultimă generație și, în unele cazuri, chiar mai bune decât produsele comerciale dezvoltate sub presiunea timpului. Utilizarea lor în funcționarea website-urilor profesional este recomandată cu precădere.
 

 

Concluzii

Comparația noastră de CMS-uri arată că fiecare soluție prezentată se bazează pe obiectivele dezvoltării software în cauză care au o influență decisivă asupra orientării proiectului. Căutarea sistemului perfect de administrare a conținutului care să satisfacă în mod egal toate cerințele de funcționare a site-ului web este o acțiune inutilă. Concluzia noastră nu prezintă un câștigător clar, ci evidențiază în schimb beneficiile și dezavantajele diferitelor sisteme în ceea ce privește proiectele individuale și cerințele lor specifice.

Pe când WordPress este destinat în principal blogger-ilor și trebuie actualizat cu extensii înainte de a fi utilizat ca CMS, un sistem precum TYPO3 oferă un spectru extins de funcții cu instalarea de bază, deși pentru proiectele online mai mici, acest lucru este rar necesar.
CMS-ul modular Drupal provine dintr-un proiect comunitar, dar oferă în continuare utilizatorilor de astăzi o gamă largă de funcții web 2.0. Dacă nu aveți nevoie de acestea pentru proiectul dvs., atunci ar trebui să alegeți un alt CMS, de exemplu, Joomla!. Acest sistem oferă, de asemenea, utilizatorilor o selecție largă de extensii pentru adaptarea sistemului la circumstanțe.

În cazul în care accentul este pus pe o operare ușoară și acces fără bariere la conținutul online, atunci Contao este o soluție bună. Având în vedere că acesta este cel mai mic dintre proiectele prezentate aici, utilizatorii vor trebui să accepte că vine și cu cea mai mică comunitate de administrare. În comparație cu celelalte proiecte, acesta oferă mai puține extensii, iar utilizatorii au la dispoziție o selecție mai mică de teme profesionale.

Vă oferim aici o comparație finală a soluțiilor discutate în ceea ce privește criteriile esențiale de selecție: