Facebook pare sa fi inceput un asalt impotriva Google in ceea ce priveste publicitatea online, profitand de progresul inregistrat de conexiunile mobile la internet, care schimba regulile in acest domeniu. 

Google domina inca aceasta piata, cu o treime din incasarile mondiale, insa Facebook si-a dublat castigurile in ultimii doi ani, atingand 8% din cifra mondiala in 2014, potrivit companiei de cercetare de piata eMarketer, citata de AFP.

Reteaua de socializare, care are 1,3 miliarde de membri, inregistreaza progrese mai ales in ceea ce priveste publicitatea pe dispozitive mobile: a trecut de la 0% la 20% intre 2011 si 2014. Publicitatea pe dispozitive mobile este de altfel sectorul din domeniu cu cea mai mare crestere, cu incasari care se vor dubla anul acesta, pentru a ajunge la nivel mondial la 36,5 miliarde de dolari, adica un sfert din totalul castigurilor din publicitatea online.

Continuand pe un trend ascendent, Facebook a lansat recent o noua platforma, Audience Network, care va functiona similar cu Google Adwords, utilizatorii nemaifiind limitati la publicitatea de pe retea, pentru ca ad-urile vor aparea si pe alte site-uri. Audience Network este un serviciu dedicat publicitatii mobile, reclamele care pana de curand puteau fi vazute si plasate exclusiv pe Facebook putand fi vizualizate pe aplicatii ale partenerilor retelei de socializare.

Cunoasterea utilizatorului este punctul central al razboiului publicitatii online, unde tipul reclamelor este in general determinat in timp real, in mod automatizat, pentru a corespunde intereselor presupuse ale userilor. Cookie-urile - mici fisiere "spion" stocate in computer - sunt un instrument foarte frecvent folosit pentru a determina reclamele potrivite intereselor utilizatorilor. Dar acestea se pierd cand se face trecerea de la computer la telefoane inteligente, deci trebuie gasite alte modalitati de identificare: este o provocare nu doar de ordin tehnic, ci si de a intelege modul in care oamenii folosesc dispozitivele in ansamblu, spune Cathie Boyle, specialist in marketing mobil la eMarketer.

"Oamenii isi impart timpul intre mai multe dispozitive, iar eficacitatea unei reclame nu se masoara doar pe cel unde a fost facut «ultimul clic»", ducand la efectuarea achizitiei, mai spune Boyle. In acest context, "Facebook si Google au acelasi avantaj competitiv, au un sistem de conexiune unica (cu un cont asociat) care permite utilizatorului sa se identifice pe dispozitive variate", a spus Jennifer Wise, analist la cabinetul Forrester. Facebook a facut deja acest lucru, spune aceasta, care adauga ca se asteapta ca si Google sa anunte in curand lansarea unei platforme publicitare cu reclame tintite, pe mai multe dispozitive.

Un prim pas in acest sens a fost facut la inceputul lui octombrie, cu un instrument nou care permite advertiserilor sa evalueze daca o reclama difuzata pe un dispozitiv determina o achizitie de pe un alt dispozitiv. Wise subliniaza ca exista si alti actori din domeniul publicitatii tintite care functioneaza pe baza identificarii prin conturi - Twitter, radioul online american Pandora Media, Apple. Insa, cu exceptia Google si Facebook, piata ramane foarte fragmentata, iar introducerea unor obiecte conectate suplimentare (ceasuri, ochelari) nu va simplifica situatia.

Unii vad Amazon (0,70% din piata mondiala a publicitatii online) drept un pretendent serios, Wall Street Journal scriind de altfel de curand despre o intentie a acestei companii de a dezvolta o platforma publicitara.

Share articol: