Un duel neasteptat intre doi giganti e pe cale sa inceapa.

CEO-ul celor de la Facebook, Mark Zuckerberg, a acordat un interviu pentru revista Time in care a vorbit despre planul de a conecta intreaga lume la internet. Al 14-lea cel mai bogat om din lume este descris de autorul interviului, Lev Grossman, ca fiind foarte diferit de versiunea din filmul "The Social Network". Departe de a fi introvertit si nesigur, Zuckerberg arata mai tanar decat cei 30 de ani ai sai, fiind o persoana calda, mereu cu zambetul pe buze.

Poate fi insa si acid, lucru dovedit de faptul ca i-a atacat pe cei de la Apple si pe urmasul lui Steve Jobs, Tim Cook: "O frustrare pe care o am este ca din ce in ce mai multi oameni par sa potriveasca un model de afaceri de advertising cu conceptia ca te aliniezi la ce doreste clientul. Cred ca e un concept ridicol. Ce, crezi ca daca ii platesti pe cei de la Apple esti in aceeasi linie cu ei? Daca erai, atunci ar fi facut multe din produsele lor mai ieftine" a spus Zuckerberg.

Reactia lui vine dupa ce Tim Cook a atacat modul de advertising folosit de Google si Facebook, sustinand ca aceste companii nu sunt indreptate catre consumatori pentru ca, pentru ei, consumatorii sunt produse. "Daca acest companii fac bani in primul rand colectand datele personale ale oamenilor, cred ca sunt motive de ingrijorare. Si cred ca acele companii ar trebui sa fie transparente" spunea Tim Cook intr-un interviu pentru PBS.

Se intampla rar ca doi executivi de la companii, mai ales atat de mari, sa faca atacuri publice la adresa celuilalt. Intreaga afacere Facebook este concentrata pe colectarea de date personale, apoi vinderea de advertisement croit dupa acele date. Apple e diametral opus. Vinde produse hardware, colectand foarte putine date. Cook a folosit acest lucru pentru a vinde produsele Apple catre consumatori. Ideea de baza era ca daca nu vrei sa iti oferi datele personale unei companii, atunci ar trebui sa folosesti produse Apple.

Contra-argumentul lui Zuckerberg are insa si el sens - consumatorii au aratat in nenumarate randuri ca sunt dispusi sa renunte la o parte din intimitate pentru un produs grozav, gratuit. Facebook are mai bine de 1.3 miliarde de utilizatori in ciuda faptului ca foloseste informatiile personale pentru advertising. Google are mai bine de 1 miliard de useri pentru produsele lor, si foloseste datele personale. Twitter are sute de milioane de utilizatori si se bazeaza pe advertising croit dupa datele personale.

In plus, pretul unui iPhone in medie este de 600 de dolari, in timp ce media telefoanelor cu Android este la jumatate. Zuckerberg spune ca daca Apple ar fi fost de partea consumatorilor, ar scadea preturile si ar face ca produsele sa fie mai usor disponibile. Pana la urma, Apple este cea mai profitabila companie de tehnologie din lume, si-ar putea permite o scadere a preturilor.

Facebook este o retea de socializare gratuita. Pretul platit este colectarea anumitor informatii ale userilor. Zuckerberg crede, si aparent si consumatorii, ca este un schimb corect.

Share articol: