Multe dintre startupurile romanesti de succes si-au pastrat echipa de IT in Romania, in timp ce departamentele de vanzari si de marketing se afla in Londra, Berlin sau chiar in Statele Unite ale Americii, piete in care investitorii si clientii sunt mai usor de gasit.

"Mergeti acolo unde se afla investitorii. Acesta e sfatul meu numarul unu. Nu depindeti de venirea loc in Romania", a declarat intr-un interviu pentru yoda.ro, Jack Newton, Co-fondator si CEO la Clio, o platforma pentru colaborare destinata avocatilor.

"Cred ca dupa ce ai ajuns in curtea investitorilor, atingi un nivel de confort. Este mult mai usor sa primesti bani", spune Newton. El le recomanda romanilor care isi incep o afacere in IT sa deschida un birou cel putin in Berlin, dar sa tinteasca ulterior chiar si Silicon Valley.

Modelul acesta, de a-ti tine echipa tehnica in tara de origine in timp ce oamenii de vanzari se afla pe o piata mare are sens, in opinia lui. Newton spune ca la fel fac si startupurile canadiene.

Antreprenorul considera ca in estul Europei este destul de dificil sa primesti bani de la investitori. Spune insa ca regiunea noastra are si un mare plus: "Cred ca exista talent incredibil in dezvoltarea de produse soft, in inginerie. Este un avantaj imens pentru regiune. Daca poti aduce si investitii in ecuatie, pare un teren fertil pentru un ecosistem startup foarte, foarte sanatos", a declarat el.

Metoda este aplicata si de Prezi. Kalman Kemenczy, director de produs, spune ca oamenii de IT lucreaza din Budapesta, in timp ce vanzarile sunt in San Francisco, unde se afla si o buna parte din departamentul de Marketing al companiei. Prezi are 200 de angajati din 27 de tari, dintre care 140 sunt in Ungaria.

Un sfat pe care Kalman Kemenczy il da tinerilor este sa plece de la ideea ca vor face un produs mare. "Prezi a gandit global inca din primul moment. N-am crezut ca va functiona doar la nivelul Ungaria. Le recomand celor care incep un startup sa gandeasca global. Mai ales daca incerci sa targetezi o nisa", a declarat el pentru yoda.ro.

Pentru a avea succes, trebuie sa indentifici lucrul la care esti mult mai bun decat altii: cum poti rezolva o problema pe care nimeni altcineva nu va poate. Trebuie sa iti dai seama de ce esti mai bun, spune el. "Nu incerca sa reconstruiesti lucrurile pe care altii, mai mari, le au deja"

"Investitorii cu care am discutat vor sa investeasca in oameni, nu in produse. Nu in modelul tau de business. Daca vad ca e o chimie buna intre oameni si ca sunt oameni de calitate, e mai probabil sa investeasca", mai spune Kalman Kemenczy.