Cand spui Disney Research, parca ceva nu se leaga. Te-ai astepta sa fie macar vorba de animatii sau orice altceva referitor la desenele animate. Si totusi, de la aceasta divizie a companiei vine una din inventiile cu mare potential pentru orice utilizator de tableta sau smartphone.

 Procesul dezvoltat de Disney Research se numeste “randare tactila 3D”. Pe scurt, e vorba de un ecran capabil sa produca electrovibratii care sa permita degetelor sau palmei sa simta textura obiectelor afisate pe  ecran. Un algoritm special analizeaza si foloseste apoi fortele de frecare dintre ecran si mana utilizatorului, pentru a crea contururile tridimensionale ale imaginii. Vibratiile si micile impulsuri electrice ecranului pacalesc astfel corpul, imitand modul in care pielea se intinde sau se contracta la atingerea unui obiect. Pur si simplu, te face sa crezi ca o suprafata perfect plata are de fapt textura.

Algoritmul consta in 3 pasi. Mai intai, analizeaza gradientul suprafetei obiectului afisat pe ecran, apoi calculeaza viteza degetelor care aluneca pe ecran si cum ar trebui sa arate textura virtuala. In cele din urma, determina pozitiile si traseele microvibratiilor si aplica voltajul necesar pentru a pacali creierul sa creada ca atinge o alta suprafata decat cea unui ecran plat.

Spre deosebire de proiectele din anii trecuti, care foloseau modele predefinite, aceste vibratii sunt dinamice si se pot schimba aproape instantaneu. Un studiu realizat de echipa de cercetatori arata ca utilizatorii prefera de trei ori mai mult o astfel de experienta, fata de un ecran tactil normal.

Sistemul poate reda aproape orice tip de texturi, de la harti topografice la animale, plante sau chiar suprafata Lunii. “Interactiunea tactila e deja standard pentru smartphone-uri si tablete.  Un algoritm care poate converti experienta vizuala in senzatii tactile are potential imens”, spune directorul diviziei de cercetare Disney, Ivan Poupryrev.