Oamenii de știință au reușit generarea unei a cincea stări a materiei în mediul unic microgravitațional care caracterizează Stația Spațială Internațională, iar aceasta poate fi utilizată pentru explorarea lumii cuantice.

În lumea cotidiană, există patru stări consacrate ale materiei – lichidă, solidă, gazoasă și plasmă. Totuși, există și o a cincea stare – condensatul Bose-Einstein (BEC), care a fost inițial creată în laborator în urmă cu 25 de ani. Atunci când un grup de atomi este răcit la o temperatură aproape de 0 absolut, aceștia încep să se strângă într-o singură formațiune, ajungând să se comporte ca un singur „super-atom”.

Condensatul Bose-Einstein provoacă limitele vieții normale, guvernată de legile clasice ale fizicii, dar și pe cele ale lumii microscopice, care se ghidează după regulile mecanicii cuantice. În această a doua situație o particulă se poate comporta într-un mod care poate fi descris precum învârtirea în două direcții opuse în același timp sau de parcă ar exista în două-trei locuri simultan. Astfel, condensatul Bose-Einstein le-ar putea oferi cercetătorilor indicii care să-I ajute la elucidarea unor mistere precum „teoria întregului”, ajungând să explice astfel felul în care funcționează cosmosul, de la scara minusculului, până la nivel universal.

Una dintre limitările majore în studierea acestei a cincea stări de agregare este gravitația, pentru că „super-atomii” sunt extrem de fragili, mediile construite pentru analiza lor sunt incredibil de delicate, iar forța gravitațională aplicată asupra Pământului poate distruge contextul de cercetare.

Ca soluție, oamenii de știință au dezvoltat Cold Atom Lab, care poate genera starea condensatul Bose-Einstein în contextul microgravitației care se găsește pe orbită, la bordul Stației Spațiale Internaționale. Lansat în 2018, Cold Atom Lab este foarte mic și are nevoie de o cantitate de energie relativ scăzută, iar utilizarea lui i-a ajutat pe savanți să dezolte un nou studiu, datorită faptului că timpul de observare al „super-atomilor”, odată ce aceștia au fost expuși la mediul exterior, a crescut considerabil față de cel de pe Terra, ajungând la mai mult de o secundă (comparativ cu a suta parte dintr-o secundă, pe Pământ).

_________________________________________________________________________________________________