O echipă formată din cercetători internaționali a produs cea mai detaliată hartă 3D a Universului.

În câteva luni, cu ajutorul Dark Energy Spectroscopic Instrument (DESI), au reușit să depășească toate recordurile în ceea ce privește maparea 3D a galaxiilor. Acest lucru a fost posibil și pentru că Universitatea Durham a realizat o componentă ce contribuie la creșterea câmpului de vizualizare a telescopului, folosind 5.000 de fibre optice.
Profesorul Carlos Frenk, de la Computational Cosmology Institue, spune că datele furnizate de DESI vor ajuta la „descoperirea celor mai ascunse secrete ale cosmosului”.

„Vom învăța mai multe și despre materia neagră, despre rolul pe care îl joacă aceasta în felul în care se formează galaxiile precum Calea Lactee, dar și despre evoluția Universului”, a spus acesta.

Sistemul pe bază de fibră optică împarte lumina provenită de la galaxii, stele, dar și de la alte corpuri luminoase, în benzi de culoare foarte înguste. Această metodă permite dezvăluirea compoziției lor chimice, a distanței la care se află, dar și a vitezei cu care se deplasează, permițându-le cercetătorilor să estimeze cât de repede s-a extins Universul.

Specialiștii spun și că instrumentul DESI reușește să capteze informații despre obiecte mult mai puțin luminoase decât cele studiate până acum. „Găsim multe sisteme exotice, inclusiv mostre mari de obiecte rare pe care nu le-am putut studia în detaliu până acum”, au mai explicat astronomii.

Aceștia folosesc datele colectate și pentru a înțelege comportamentul găurilor negre de dimensiune medie aflate în galaxiile mici. DESI a mapat deja peste 7,5 milioane de galaxii și ar trebui ca acestora să li se adauge alte 27,5 milioane până la finalul lui 2026.