Astronomii americani si-au exprimat consternarea, joi, dupa ce au observat cu ajutorul telescopului spatial Hubble un asteroid complet neobisnuit, care se invarte in jurul propriei axe si ejecteaza in spatiu dare de praf ce formeaza 6 cozi.

Spre deosebire de toti asteroizii observati pana acum, care apar ca un punct luminos pe cer, noul asteroid, denumit P/2013 P5, seamana cu un aspersor, au precizat savantii americani.

"Am fost complet uluiti cand l-am vazut", a spus David Jewitt, astronom la Universitatea California din Los Angeles, principalul autor al acestei descoperiri.

"Ceea ce este si mai uimitor este structura cozii sale, care s-a schimbat complet in doar 13 zile ejectand praf in spatiu", a precizat cercetatorul american intr-un comunicat, adaugand ca "era dificil de crezut ca ne uitam la un asteroid".

Asteroidul P/2013 P5 ejecteaza praf in mod periodic de cel putin cinci luni, iar astronomii sunt de parere ca este posibil ca viteza sa de rotatie sa creasca pana la punctul in care va incepe sa se dezintegreze.

Cercetatorii nu cred insa ca rotatia sa si formarea celor sase cozi din material care scapa din nucleul asteroidului ar fi rezultat dintr-o coliziune cu un alt asteroid, pentru ca au vazut o cantitate mare de praf care sa fie ejectata in spatiu intr-un singur moment.

Astronomii care foloseau telescopul Pan-STARRS din Hawaii au anuntat descoperirea asteroidului P/2013 P5, pe 27 august, notand pe atunci faptul ca asteroidul avea un aspect cetos si neobisnuit.

Cele sase cozi au fost descoperite de Hubble, utilizat pentru a realiza fotografii mai detaliate ale asteroidului, pe 10 septembrie.

O noua monitorizare realizata cu acelasi telescop spatial, pe 23 septembrie, a aratat ca asteroidul si-a schimbat complet infatisarea.

Noua descoperire a facut obiectul unui articol stiintific care a fost publicat joi pe site-ul revistei stiintifice americane Astrophysical Journal Letters.