Întrebarea este una care stă dintotdeauna pe buzele oamenilor de știință, dar pentru care răspunsul este extrem de greu de găsit.

La aproximativ 15 milioane de ani după Big Bang, întregul Univers s-a răcit atât de mult încât radiațiile electromagnetice care rămăseseră după începutul său atât de fierbinte ajunseseră la o temperatură suportabilă inclusiv pentru standardele noastre umane. Într-un studiu realizat în 2013, cercetătorii au denumit această fază „etapa locuibilă a Universului timpuriu”, iar dacă am fi trăit atunci nu am fi avut nevoie de Soare pentru a menține căldura pe planetă.

A început viața în Univers atât de devreme? Probabil că nu. Condițiile de mediu extrem de dense și temperaturile foarte ridicate din primele 20 de minute care au urmat după ce Big Bang-ul a produs doar hidrogen și heliu alături de o cantitate mică de litiu (un atom la 10 miliarde), dar și o cantitate neglijabilă de elemente grele ar putea reprezenta un indiciu. Însă viața așa cum o cunoaștem astăzi necesită apă și compuși organici, a căror existență s-a coagulat abia atunci când primele stele au determina fuziunea hidrogenului și heliului și transformarea lor în atomi de oxigen și carbon, aproape 50 de milioane de ani mai târziu. Condiția esențială primordială pentru dezvoltarea vieții nu a fost neapărat temperatura, așa cum concepem astăzi, ci mai degrabă apariția elementelor esențiale.

Dată fiind cantitatea limitată de elemente grele, cât de repede putem spune că a apărut viața în Univers? Cele mai multe stele s-au format cu miliarde de ani înaintea Soarelui. Pe baza istoriei acestui proces, cercetătorii au arătat că viața în apropierea unor stele precum Soarele a apărut, cel mai probabil, în ultimele câteva miliarde de ani din istoria cosmică. În viitor, forme de viață ar putea continua să apară pe planete care orbitează stele pitice, precum cel mai apropiat vecin al nostru, Proxima Centauri. În final, ar fi preferabil ca umanitatea să se mute pe o planetă locuibilă dintr-un astfel de sistem, acolo unde se va putea bucura de temperaturile optime pentru supraviețuire foarte mult timp de acum încolo.

Din ce știm până acum, apa este singurul lichid care poate susține procesele chimice necesare vieții, dar există încă foarte multe lucruri pe care nu le cunoaștem. Ar fi putut exista în Universul timpuriu lichide similare cu proprietăți alternative, ca rezultat al încălzirii determinate de radiațiile cosmice? O altă cercetare arată că amoniul, metanolul și hidrogenul sulfurat ar fi putut exista în formă lichidă imediat după formarea primelor stele, iar etanul și propanul într-un viitor nu foarte îndepărtat acelui moment. Relevanța acestor substanțe nu este cunoscută încă, dar ar putea fi studiate experimental. Dacă reușim să creăm forme de viață sintetice, așa cum deja încearcă specialiștii de la Harvard, atunci am putea avea o șansă importantă să aflăm dacă ele se pot dezvolta și în alte lichide, în afară de apă.

Până la găsirea acestor răspunsuri este un drum lung, însă premisele sunt unele foarte promițătoare și este posibil ca, în viitorul apropiat, să avem o perspectivă mai clară asupra apariției vieții în Univers.