Sonda spatiala New Horizons ofera noi informatii deosebite despre planeta pitica Pluto.

Cercetatorii de la Massachusetts Institute of Technology au analizat noile date si fotografii transmise de sonda New Horizons si au ajuns la o concluzia surprinzatoare: sub crusta de gheata de pe Pluto se afla un ocean de apa.

Nu exista inca dovezi clare in acest sens, dar toate datele obtinute pana acum indica acest lucru, scrie publicatia Wired.

Oceanul de sub gheata s-ar afla in zona care pare sa aiba forma unei "inimi", formata probabil in urma impactului cu o cometa. Numita oficial Sputnik Planitia, iar popular "inima de pe Pluto", aceasta regiune este de mare interes pentru cercetatori si este atent monitorizata de sonda New Horizons.

Cercetatorii de la MIT spun ca au mai multe dovezi indirecte care sugereaza existenta unui ocean lichid, cea mai importanta fiind modul in care mica planeta se misca. Pluto are miscari oscilante, care pot fi explicate prin efectul gravitatiei si al fortelor mareice, care indica existenta unui ocean lichid sub suprafata sa. Desigur, acest ocean are o apa deosebit de rece, aflata probabil in stare vascoasa.

Studiul, publicat in revista Nature, este foarte important, deoarece si alte corpuri ceresti din apropiere lui Pluto ar putea avea apa in stare lichida sub crusta lor de gheata.