Descoperirea unei planete îndepărtate similară cu Jupiter care orbitează o stea ce s-a stins arată ce s-ar putea întâmpla cu sistemul nostru solar atunci când Soarele nu va mai exista, arată un nou studiu.

Acest lucru s-ar putea întâmpla abia peste aproximativ cinci miliarde de ani.

Dubletul neobișnuit a fost descoperit la o distanță de 6500 de ani lumină, aproape de centrul galaxiei Calea Lactee. Alăturarea este una neașteptată pentru că acest gigant format din gaz este o exoplanetă cu o masă similară cu cea a lui Jupiter ce orbitează o stea pitică albă.

O pitică albă este ceea ce rămâne după ce stele precum Soarele se transformă în stele roșii gigantice, în procesul lor de evoluție. Acest tip de corp ceresc arde folosind drept combustibil hidrogenul, se extinde constant și distruge orice planetă s-ar afla în calea sa. După ce își pierde atmosfera, ceea ce rămâne este nucleul dur, adică ceea ce numim stea pitică albă. Aceasta are de obicei dimensiunea Terrei și continuă să scadă în temperatură timp de miliarde de ani.

Descoperirea unei planete intacte ce orbitează în jurul unei stele pitice roșii ridică întrebări importante referitoare la felul în care aceasta a supraviețuit evoluției până la acest stadiu. Prin observarea sistemului, oamenii de știință au fost capabili să determină că planeta și steaua s-au format cam în aceeași perioadă, iar planeta a supraviețuit stingerii stelei - în mod bizar, deoarece anterior cercetătorii credeau că o planetă ar trebui să se afle mult mai departe pentru a „supraviețui” involuției unei stele similare cu Soarele. Noile descoperiri teoretizează că, probabil mai mult de jumătate din stelele albe pitice au planete similare ce orbitează în jurul lor.

Peste miliarde de ani, atunci când Soarele va deveni o stea roșie gigantică, este foarte posibil să distrugă Mercur și Venus și, aproape la fel de probabil, și Terra. „Viitorul Pământului ar putea să nu arate chiar strălucit, pentru că este mult mai aproape de Soare. Dacă omenirea ar vrea să se mute pe o Lună a lui Jupiter sau Saturn înainte ca Soarele să ducă la arderea Pământului, tot ne-am afla pe orbita sa”, a spus cercetătorul David Bennett, coautor al studiului.

Până acum singurele planete detectate în jurul stelelor pitice albe sunt cele de dimensiuni uriașe, dar acest lucru nu înseamnă că sunt chiar și unicele care există în jurul stelelor deja stinse.

„Ar trebui să fie și planete cu masă mai mică ce orbitează în jurul piticelor albe”, a mai explicat Bennett pentru CNN. În ultimii ani au fost descoperite și alte planete gigantice care orbitează stele stinse, inclusiv una care este „devorată” de o „stea zombie”.

„Dacă planetele pot supraviețui procesului de stingere a propriei stele, se poate întâmpla asta și cu viața? Cercetările viitoare ne vor ajuta să aflăm răspunsul”, au mai spus astronomii.

___________________________________________________________________________________________________