Despre dinozauri știm destul de multe lucruri și, printre altele, suntem conștinenți de dimensiunile uriașe alte multora dintre cele mai cunoscute specii. Din acest motiv descoperirea oamenilor de știință este cu atât mai surprinzătoare.

Cercetătorii au găsit în Madagascar unul dintre cei mai vechi strămoși ai dinozaurilor, numit Kongonaphon kely, o specie despre care se crede că avea dimensiunea unei cești de cafea. Aceasta a trăit în Madagascar în urmă cu aproximativ 237 milioane de ani, în timpul Triasicului și avea doar 10 centimetri înălțime. Totuși, oamenii de știință spun că aparținea grupului Ornithodira, ultimul strămoș al dinozaurilor care au trăit pe Terra.

„Percepția generală este aceea că dinozaurii au fost gigantici. Dar acest animal recent descoperit este șocant de mic”, a declarat paleontologul Christian Kammerer de la Muzeul de Științe Naturale din North Carolina.

În acest context, cum au reușit astfel de creaturi colosale să evolueze de la origini de dimensiuni atât de mici? Răspunsul nu este încă unul foarte clar, mai ales că doar foarte puține specimene din regnul Ornithodira au fost descoperite și studiate până acum.

De aceea, sistemul osos al noului strămoș minuscul este foarte important. Fosilele au fost descoperite în Madagscar și a durat ceva timp până când au intrat în atenția cercetătorilor de top, dar odată analizate a devenit clar faptul că aveau de a face cu o revelație unică.

„Deși dinozaurii sunt practic sinonimi cu ideea de dimensiuni uriașe, o analiză a evoluției mărimii acestora, în contextul taxonomiilor actuale, demonstrează că primii dinozauri ar fi fost, de fapt, mai mici decât credeam până acum”, arată echipa care a condus studiul, într-o nouă lucrare științifică apărută în publicația PNAS.

_________________________________________________________________________________________________