O carte poate produce schimbari biologice in creier, schimbari datorate identificarii cititorului cu personajele.

"Plonjarea" in fictiune, activitate datorata citirii unei carti, face bine creierului uman, functiile sale fiind imbunatatite, imbunatarile durand chiar si cateva zile. Acesta este rezultatul unui studiu al Emory University din Statele Unite care a asemuit activitatea creierului dupa citirea unei carti cu "dotarea cu muschi" a acestui organ.

Schimbarile sesizate de cercetatori s-au inregistrat in cortexul temporal stang, acea parte a creierului asociata cu receptivitatea la vocabular. Neuronii din acea parte a creierului au fost asociati cu "pacalirea" mintii (de exemplu, doar gandul la alergare poate activa neuronii asociati cu aceasta activitate).

La studiu au participat 21 de studenti care au primit spre lectura romanul "Pompeii" al lui Robert Harris, o lucrare cunoscuta pentru actiunea sa alerta. 19 subiecti din cei 21 au trecut prin schimbari neurologice (conform cercetarilor) atat in timpul citirii cartii, cat si dupa terminarea acesteia.