Un nou microscop electronic poate mari imaginile atat de mult incat poti vedea pana si atomii

Cercetatorii de la Engineering and Physical Sciences Research Council din Marea Britanie au dezvoltat un nou tip de microscop electronic capabil sa mareasca atat de mult imaginile incat poate dezvalui chiar si structura atomica a materialelor.

Microscopul a fost dezvoltat in cadrul programului SuperSTEM si a costat 5 milioane de euro. Doar trei modele exista la momentul actual in toata lumea, iar acestea pot studia obiecte de un milion de ori mai subtiri decat un fir de par.

“Cu ajutorul acestui nou microscop putem mari totul pana la nivel atomic. Acum putem vedea fara probleme atomi individuali sau structuri de atomi”, spune Quentin Ramasse, directorul stiintific al laboratorului SuperSTEM.

Diferenta dintre acest tip de microscop si unul optic e ca primul foloseste fascicule de electroni, in timp ce al doilea foloseste fotoni. Electronii au o lungime de unda mult mai mica, ceea ce duce la o putere marire si rezolutie mai bune.

Una aplicatiile cele mai importante e miniaturizarea. In curand vom folosi circuite, semiconductori si tranzistori de cativa atomi. “Vom ajunge ca modificarea unuia sau a mai multi atomi sa rezulte intr-o modificare radicala a proprietatilor unui material. Luati grafenul, de exemplu”, mai spune Ramasse.

Nanotehnologia e si ea o aplicatie extrem de importanta. Un alt exemplu dat de cercetatori e nanomedicina, cu ajutorul careia o molecula a unui medicament poate fi atasata unei nanoparticule care sa aiba rolul de vehicul.