Descoperirile referitoare la apariția găurilor negre timpurii continuă, iar cercetătorii sunt din ce în ce mai intrigați de aceste formațiuni, în special de cele constituite înaintea apariției galaxiilor.

Astfel, aceștia explorează ideea ca găurile negre primordiale să fie, de fapt, sursa materiei întunecate, să fie răspunzătoare pentru semnalele transmise de undele gravitaționale, dar și pentru găurile negre supermasive existente în centrul galaxiei noastre și al altora similare. Acestea ar putea juca un rol și în sintetizarea elementelor grele, la ciocnirea cu stele neutronice care are ca rezultat distrugerea lor, eliminând în Univers materiale bogate în aceste substanțe.

În mod special, există o posibilitate foarte palpitantă ca misterioasa materie întunecată – cea mai mare parte componentă a Universului nostru – să fie alcătuită din găuri negre. Premiul Nobel pentru Fizică a fost acordat în 2020 teoreticianului Roger Penrose și altor doi astronomi - Reinhard Genzel și Andrea Ghez, pentru descoperirile ce confirmă existența găurilor negre. Și cum se știe că acestea există în mediul natural, ar putea fi un „candidat” foarte atrăgător pentru originea materiei întunecate.

Pentru a afla mai multe despre găurile negre primordiale, echipa de cercetare a analizat în detaliu caracteristicile universului timpuriu, pentru a găsi indicii. Acesta era atât de dens încât orice fluctuație de densitate pozitivă de peste 50% genera formarea unei găuri negre. Oricum ar fi, perturbațiile cosmologice care au determinat apariția galaxiilor sunt, conform cercetătorilor, chiar și mult mai mici. Oricum, o serie de procese derulate în universul timpuriu ar fi putut crea condițiile ideale pentru formarea găurilor negre.

O probabilitate care aprinde imaginația cercetătorilor este aceea că găurile negre primordiale ar fi putut forma micro-universuri în timpul perioadei lor de expansiune rapidă care ar fi responsabilă pentru dezvoltarea structurilor pe care le putem observa astăzi, precum galaxiile și grupurile de galaxii. În timpul acestei perioade, micro-universurile s-ar fi putut „conecta” la universul nostru, deși, până la urmă, o astfel de formațiune s-ar fi dezintegrat. Totuși, cantitatea de energie eliberată ar fi putut determina formarea unei găuri negre.

_________________________________________________________________________________________________