Teoria Big Bang-ului este pusă sub semnul întrebării, după ce oamenii de știință au descoperit o stea care pare a fi mai „bătrână” chiar și decât Universul.

Conform informațiilor unanim acceptate, Universul ar fi apărut în urmă cu 13.8 miliarde de ani, atunci când un punct infinitesimal s-a extins masiv în doar o fracțiune de secundă. În 1927, fizicianul Belgian Georges Lemaître a propus teoria conform căreia traiectoria Universului poate fi reconstituită până la momentul 0, atunci când întreaga masă era doar un punct.

În acest moment, însă, iptoteza este pusă la îndoială, din cauza unei stele descoperite de cercetători despre care aceștia cred că a apărut chiar înaintea întregului Univers.

Corpul ceresc cunoscut acum sub numele de „Steaua Matusalemică” (sau HD 140283, conform denumirii științifice) se află la aproximativ 200 de ani lumină de Pământ și i-a uimit pe experți.

Analiza acesteia a arătat faptul că Steaua are în componență un procent foarte mic de fier, lucru care ar sugera că s-a format într-o perioadă în care acest element nu era foarte prezent în Univers. Mai departe, acest aspect a condus la concluzia că steaua are 14,5 miliarde de ani vechime, adică mai mult cu 0,7 miliarde decât Universul.

Oamenii de știință s-au întâlnit în California în încercarea de a rezolva misterul, dar până acum întrebările au determinat și mai multe întrebări, lucru care ar putea duce la o „revoluție științifică”. Fizicianul britanic Robert Matthews a catalogat situația drept „o ghicitoare de proporții cosmice. Cum poate Universul să aibă stele chiar mai vechi decât el însuși?”, scriu jurnaliștii de la Daily Express.

Matthews a oferit și câteva explicații logice care ar putea explica această discrepanță. Una dintre ele este aceea că vârsta presupusă a Universului ar putea fi incorectă. Teoria Big Bang-ului a însemnat refacerea traiectoriei Universului până la momentul de început și, prin descoperirea ritmului cu care materia s-a extind, cercetătorii au putut estima cât de vechi este Universul. Totuși, o nouă măsurătoare utilizând instrumentele moderne ar putea furniza o mare surpriză.

O altă posibilă explicație pentru acest fenomen ar putea avea legătură cu materia întunecată din Univers, adică substanța misterioasă care se comportă ca o gravitație negative. „Unul dintre astronomii de la conferința la care am participat a catalogat această situație drept o criză științifică. Așa că acum ar putea fi momentul să regândim ceea ce nu credeam vreodată”.