De unde au apărut ingredientele necesare vieții pe Pământ? O echipă de astronomi a găsit o nouă legătură esențială.

Concret, aceștia s-au orientat spre observarea moleculelor „prebiotice” esențiale din jurul unei stele aflate în proces formare. Într-o zi, acestea ar putea ajunge pe o nouă planetă și s-ar putea transforma în elementele necesare pentru dezvoltarea vieții.

Unul dintre mulții factori distinctivi care separă zonele în care se pot dezvolta forme de viață de cele în care acestea nu există este abilitatea de a utiliza o varietate de instrumente moleculare pentru a stoca, transporta și elibera energie. Celulele din corpul nostru sunt veritabile „civilizații chimice” în miniatură, dominate de ADN și ARN, în jurul cărora gravitează toate celelalte tipuri de celule.

Toate aceste molecule complexe sunt derivate din prebiotice. Nu suntem 100% siguri de felul în care formele de viață complexă au ajuns să se dezvolte pe Terra (sau de modul în care ar putea apărea ele în oricare altă parte a unversului), dar pare de la sine înțeles că este necesară parcurgerea unor anumite stadii de complexitate și dezvoltare a acestor molecule inițiale.

De exemplu, izocianatul de metil (CH3NCO) și glicolonitrilul au aceleași elemente fundamentale, dar sunt dispuse diferit în spațiu. Ambele sunt extrem de dăunătoare sănătății umane – primul este caustic, iar al doilea se descompune rapid în alte structuri.

Deși aceste două molecule nu sunt atât de prietenoase luate individual, ele joacă un rol esențial în procesul care determină apariția vieții, prin faptul că involuează la forma de legături peptidice care, ulterior, vor interacționa pentru a forma proteine și adenină – adică una dintre cele patru elemente de bază ale codului nostru genetic.

De ce sunt importante aceste elemente? Pentru că astronomii tocmai au găsit dovada existenței acestor molecule prebiotice în spațiu, arată un nou studiu care urmează să fie publicat inclusiv în jurnalul „Astronomy and Astrophysics”.

Aceștia au găsit aceste criterii în zona astrelor numite SMM1-a și IRAS 16293B, stele aflate în proces de formare care încă nu au ajuns la temperatura și densitatea necesare pentru a declanșa fuziunea nucleară. Observarea acestor tipuri de structuri cosmice este esențială pentru înțelegerea felului în care evoluează viața în univers, pentru că este primul pas spre apariția planetelor

Pentru identificarea moleculelor, astronomii au folosit o tehnică numită spectroscopie, utilizând cel mai puternic telescop radio din lume – Atacama Large Millimeter/sub-millimeter Array (ALMA) din Chile.

Ce nu știm încă este dacă procesele care au determinat formarea acestor prebiotice în jurul tipurilor de stele este comună în galaxie sau dacă este un caz special, însă studiile viitoare vor oferi răspunsul și la această întrebare.

_________________________________________________________________________________________________