Misiunea CHEOPS (Characterizing Exoplanets Satellite) a Agenției Spațiale Europene prezintă primul său rezultat: detalii inedite despre o exoplanetă complet diferită de tot ce cunoșteam până acum.

Planeta WASP-189 b este mai fierbinte ca multe stele din univers, temperatura la suprafața ei ajungând până la 3.200 de grade Celsius. De aceea, este inclusă în categoria numită „Jupiter ultra fierbinte”.

Misiunea CHEOPS aduce acum noi informații despre această stranie exoplanetă, printr-un studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea din Geneva.

Acum știm că WASP are și alte ciudățenii, dincolo de temperatura extremă de la suprafața ei. Este puțin mai mare ca Jupiter, dar orbitează în jurul stelei la o distanță de 20 de ori mai mică decât cea de la Pământ la Soare. Astfel, un an durează aici numai 2,7 zile.

Aflându-se atât de aproape de stea, temperatura crește atât de mult, însă prezența unei planete uriașe lângă steaua ei este ceva neobișnuit.

În mod normal, planetele mari, cum sunt giganții de gaz asemeni lui Jupiter, se află mai departe de stea, iar planetele mici, telurice, cum este Venus sau Pământul, orbitează steaua mai de aproape.

Fiind atât de mare și de fierbinte, exoplaneta WASP este și cea mai luminoasă dintre toate cele descoperită până acum. Lumina pe care o răspândește planeta este vizibilă chiar și atunci când corpul ceresc se află în spatele stelei.

Nu doar planeta este extrem de ciudată, ci și steaua ei. Aceasta se rotește atât de repede în jurul propriei axe încât zona de la ecuator este mai rece și mai mare ca zona de la poli. Practic, steaua este deformată în zona ecuatorului.

Totodată, orbita planetei WASP este anormală: planeta nu înconjoară steaua pe la ecuator, ci prin dreptul polilor.

Acest fenomen poate fi explicat printr-un impact suferit de WASP în trecutul îndepărtat, când a lovit probabil un corp ceresc masiv, care i-a schimbat orbita. Ceva similar s-a petrecut cu Uranus, susțin specialiștii.

Misiunea CHEOPS are ca scop obținerea de noi informații despre exoplanetele identificate anterior de misiunile TESS și Kepler.

Instrumentele de la bordul satelitului pot oferi detalii despre masa, compoziția, densitatea și formarea acestor planete, dar și despre temperatura de la suprafața lor și despre luminozitate.

Urmărește emisiunile tale preferate pe ProTv Plus: