Mulți oameni de pe planetă suportă mult mai bine frigul decât căldura, iar explicația ar putea fi o mutație genetică, arată un nou studiu.

Aceasta stopează producerea unei proteine numite alfa actinină 3, cu un rol important în structura fibrei musculare. Proteina se găsește doar în fibrele albe (rapide), nu și în fibrele roșii (lente).

Rezultatele noului studiu au arătat că oamenii fără această proteină au o proporție mai mare de fibre lente, iar una dintre consecințe este aceea că organismul tinde să conserve energia prin contracții musculare, mai degrabă decât prin tremurat.

„Acest lucru sugerează că oamenii care au mai puțină alfa actinină 3 pot păstra mai bine căldura și energia, pot suporta cu succes o climă aspră”, a spus fiziologul Håkan Westerblad de la Institutul Karolinska din Suedia. „Acum putem arăta că pierderea proteinei în cauză conduce la o rezistență mai mare la frig și am găsit și un posibil mecanism pentru asta”.

Cercetătorii au recrutat 42 de bărbați pe care i-au rugat să stea mai mult timp în apă cu o temperatură de 14 grade Celsius, măsurându-le în același timp temperatura corporală. Aceștia au trecut prin reprize de câte 20 de minute, cu pauze de 10 minute, și au stat în apă, în total, două ore.

Proporția participanților care și-au putut păstra temperatura corpului peste 35,5 grade Celsius a fost mai mare la cei cu modificări în cantitatea de alfa actinină 3 decât la cei fără modificări din acest punct de vedere - 69% dintre voluntari comparativ cu 30%.

Deși pot fi mai rezistenți la frig, oamenii care nu au suficientă alfa actinină 3 în organism pot fi mai vulnerabili la obezitate și la diabet de tip 2, dacă sunt inactivi, avertizează oamenii de știință.

„Probabil că în timpul migrațiilor, mutația le-a oferit unora dintre oameni un avantaj evoluționist, dar în societatea modernă această abilitate ar putea crește riscul unor boli, iar mai departe vrem să cercetăm și această zonă”, a mai spus Westerblad.