În prezent, pe 53 din 3730 de exoplanete ar putea exista forme de viaţă, iar numărul este în creştere.

În acest moment, cercetătorii susțin că ar putea exista forme de viață pe 53 din 3730 de exoplanete descoperite. Exoplanetele sunt planete care se află în afara sistemului nostru solar. Din păcate, nu avem încă dovada existenței vieții extraterestre, dar oamenii de știință sunt tot mai optimiști, pe măsură ce descoperă noi planete îndepărtate.

Abel Mendez, astrobiolog planetar şi profesor la University of Puerto Rico at Arecibo, a declarat că unele exoplanete prezintă potenţial pentru a susţine viaţă extraterestră. Mendez contribuie în prezent la catalogul internaţional care urmăreşte exoplanetele locuibile, catalog care se măreşte treptat.

Cea mai nouă completare pe listă este Ross 128b, descoperită in noiembrie 2017, o planetă stâncoasă care se află la 11 ani lumină depărtare de Pamânt, în constelaţia Fecioarei.

Se pare că, în curând, o nouă planetă ar putea fi adaugată. Este vorba de Kepler-1652b, cel mai probabil stâncoasă, la mai mult de 800 de ani lumină depărtare, în constelaţia Cygnus. „Numărul 54”, a declarat Mendez. „O vom adăuga în curând, probabil în câteva săptămâni”.

Din catalogul de 53 de planete, Mendez are şi o listă cu 13 care prezintă cea mai mare probabilitate de a susține viața, printre care se numără și Proxima b, cea mai apropiată exoplanetă de Terra, dar și Trappist 1-e, care conține de 250 de ori mai multă apă decât Terra.

Multe detalii rămân, însă, problematice. Indicatorii esenţiali de viaţă, precum conţinutul atmosferei, sunt imposibil de aflat până când alte telescopuri spaţiale sunt lansate.

Alte informaţii pot fi înţelese, mărimea fiind un exemplu. Apoi urmează presupunerile: o planetă mică nu va avea multă atmosferă, pe când una enormă, precum Jupiter în sistemul nostru solar, ar putea avea prea multă.

Orbita poate fi şi ea măsurată. „Planeta ar trebui să se afle în zona locuibilă” spune Mendez. „Apropie-te foarte mult de stea şi căldura va fierbe oceanele. Îndepartează-te prea mult şi temperaturile vor fi atât de joase încât apele vor fi îngheţate”, a adăugat expertul.

Numarul de planete din catalog este aşteptat să crească în următorii ani.

„Până la 50% din stelele pe care le poţi vedea pe cer ar putea avea orbitând în jurul lor o planetă ce prezintă potenţial de a fi locuită”, mărturiseşte Mendez. Presupunând că în galaxie exista 200 de miliarde de stele, 100 de miliarde ar putea susţine viaţă, conform acestui calcul. Iar asta doar în galaxia noastră, Calea Lactee, scrie publicația Forbes.

Abel, care a creat catalogul în urmă cu mai bine de 6 ani, este încă surprins de cele 53 descoperite până acum şi declară că, în ritmul acesta, peste încă 10 ani numărul ar putea fi de ordinul miilor.