O echipa de savanti germani a reusit un experiment care pana acum parea imposibil: au oprit un fascicul de lumina - care are cea mai mare viteza din Univers - complet, timp de un minut.

Experimentul a fost realizat la Universitatea Tehnica Darmstadt, unde cercetatorii au “capturat” lumina intr-un cristal.

Reusita lor a fost publicata in revista Physical Review Letters, unde fizicienii au explicat cum au realizat aceasta performanta.

Tehnica folosita se numeste transparenta indusa electromagnetic, scrie Daily Mail.

Iata in ce consta: cercetatorii au tras cu o unda laser asupra unui cristal opac, declansand astfel o reactie care l-a transformat in cristal transparent.

Apoi au mai atras o unda laser asupra acestui cristal, iar cand unda laser a fost oprita, cristalul a redevenit opac. Lumina din a doua unda laser a ramas astfel “captiva” in cristal.

“Un minut este foarte mult, depaseste toate experimentele noastre anterioare”, declara profesorul Thomas Krauss, de la Universitatea St Andrews din Marea Britanie. “Este cu adevarat ceva extraordinar”.

Aceeasi tehnica a fost folosita anetrior de Thomas Halfmann, Christian Hubrich si Georg Heinze, pentru a “imprima” informatii unui fascicul de lumina. In acest fel, informatiile ar putea fi transmise rapid, la mare distanta.

Noul experiment va oferi savantilor date importante si despre modul in care ar putea fi depasita viteza luminii, considerata in prezent limita maxima din Univers. Lumina se deplaseaza in vid cu o viteza de 299.792.458 metri pe secunda.

Heinze spune ca, pe viitor, vor putea bloca lumina un timp mai indelungat, folosind alte cristale.

Prima performanta de acest fel a fost inregistarta in 1999, cand lumina a fost incetinita timp de 17 secunde si blocata complet in 2001, insa numai pentru o fractiune de secunda.

La inceputul acetsui an, savantii au marit timpul la 16 secunde.