Smartphone-urile si tabletele sunt una din cele mai bune metode de pierdut timpul si... somnul. Asta din cauza luminii albastre emise de ecranele din ce in ce mai mari si mai stralucitoare. Cum foarte multi oameni prefera sa le foloseasca in pat, inainte de culcare, medicii s-au trezit cu o avalansa de probleme de somn.

Explicatia e simpla: lumina albastra emisa de gadgeturile pe care le folosim inainte de culcare pacalesc corpul si blocheaza productia de hormoni care induc somnul. Pur si simplu, corpul uman crede ca afara e inca zi, iar ritmul ceasului biologic e dereglat. Rezultatul se exprima intr-o secretie scazuta de melatonina, produsa natural seara si la inceputul noptii, pentru a induce starea de somnolenta.

Noile modele de telefoane si tablete au display-uri cu lumina din ce in ce mai albastra”, acuza Paul Gringaz, profesor universitar si unul din cercetatorii care investigheaza problemele de somn generate de folosirea mobilelor si a tabletelor. Chiar si e-book readerele, precum Kindle Paperwhite afecteaza somnul, e concluzia studiului realizat de britanici.

Acestia propun si o rezolvare, insa. Producatorii ar trebui sa implementeze un mod “pentru somn”, in care display-ul sa afiseze nuante mai puternice de rosu si galben si sa diminueze atat intensitatea luminii, cat si nuantele albastre si verzi.

Pana ca producatorii sa adopte acest mod, exista aplicatii, precum Bluelight Filter,  care adauga un filtru ecranelor pentru a obtine aceste efecte. Acestea au insa si un inconvenient: multe dintre display-uri nu mai functioneaza in momentul in care reglezi intensitatea luminozitatii la o valoare prea mica.