Descoperirea ar putea fi dovada că unele stele își încetează diferit existența.

Anul trecut, astronomii au observat uimiți cum o stea masivă, de 2,5 milioane de ori mai luminoasă ca Soarele nostru, a dispărut fără să lase vreo urmă.

În mod normal, o stea de asemenea dimensiuni, ar fi trebuit să-și înceteze existența printr-o explozie uriașă, numit supernovă, ușor observabilă. Acest lucru nu s-a întâmplat însă și abia acum cercetătorii au venit cu o posibilă explicație.

O echipă de astrofizicieni de la Trinity College din Dublin a publicat un studiu care vine cu o teorie interesantă despre acest fenomen.

Astfel, steaua ar fi colapsat, devenind o gaură neagră, dar fără să aibă loc și o supernovă, scrie Live Science.

Ar fi pentru prima dată când cercetătorii observă o dispariție de acest fel a unei stele masive. Steaua se afla la o distanță de aproximativ 75 de milioane de ani-lumină și a fost studiată în intervalul 2001-2011.

Această stea era clasificată drept variabilă albastră luminoasă, adică o stea masivă, aflată spre finalul existenței sale, când este normal să aibă loc variații importante de luminozitate.

Stelele de acest fel sunt extrem de rare, iar deocamdată oamenii de știință au putut observa foarte puține.

Anul trecut, astrofizicienii de la Trinity College au vrut să cerceteze mai atent variațiile de luminozitate ale acestei stele și au constatat că ea a dispărut complet, fără să lase în urmă resturile unei supernove, așa cum ar fi fost de așteptat. Mai mult, în urma ei nu poate fi observată nicio radiație.

Dacă teoria experților este corectă, atunci steaua moartă a lăsat în urma ei o gaură neagră cu o masă uriașă, de aproape 100 de ori mai mare ca a Soarelui.

Totuși, este posibil să existe și o altă explicație: steaua și-a diminuat foarte mult luminozitatea și observarea ei este blocată din cauza unor nori de praf cosmic, caz în care steaua va putea fi văzută din nou, peste un timp.

De aceea, sunt necesare mai multe observații, care să confirme dacă steaua dispărută reapare sau nu.

Sursa foto: Live Science