Agenția Spațială Europeană anunță o descoperire neașteptată, după aproape 4 ani de cercetare.

O sondă spațială a ESA a surprins ceva neașteptat în atmosfera planetei Marte: o strălucire verde, produsă de atomii de oxigen.

Fenomenul este întâlnit și în atmosfera terestră și a fost fotografiat noaptea de către astronauții care lucrează pe Stația Spațială Internațională.

Oamenii de știință bănuiau de mult timp că acest fenomen apare și în atmosfera marțiană, dar aceasta este prima dovadă în acest sens.

De asemenea, descoperirea este o premieră importantă și din alt punct de vedere: avem în sfârșit dovada că fenomenul apare și pe o altă planetă din sistemul nostru solar, nu doar pe Pământ.

Strălucirea este mai intensă la o altitudine de peste 80 km și apare în urma contactului dintre lumina solară și moleculele din atmosferă.

Dioxidul de carbon este descompus în părțile sale componente: oxigen și monoxid de carbon, iar atomii de oxigen sunt cei care strălucesc intens, atât în lumina vizibilă, cât și în lumină ultravioletă.

Sonda spațială ExoMars Trace Orbiter este cea care a realizat impresionanta fotografie anul trecut, în timp ce orbita în jurul planetei Marte.

ExoMars Trace Orbiter și-a început misiunea în anul 2016 și are ca scop analizarea gazelor rare din atmosfera planetei, care conține metan, vapori de apă, dioxid de azot și acetilenă.

Atmosfera marțiană nu este în totalitate cunoscută și trebuie explorată în continuare, pentru a garanta succesul următoarelor misiuni pe suprafața Planetei Roșii.
________________________________________________________________________________________________